Dobberbouw

Naast het fanatiek vissen ben ik ook graag met hout bezig (aangezien ik timmerman van beroep ben is dit wel handig natuurlijk). Daarom leek het me wel wat om zelf aan de slag te gaan om pendobbers te maken, en zo is deze hobby binnen een andere hobby ontstaan. Er zijn veel verschillende manieren waarop je een dobber kan maken maar hier onder ga ik een kleine inzicht geven in mijn manier van werken, en de materialen die ik gebruik.

De gebruikte materialen:
- Balsahout rond 15/20 mm.
- Lange sateprikkers.
- Pattex Pu constructie houtlijm (Klasse: D4 waterbestendig).
- Porien vuller.
- Grondverf.
- Houtbeits & andere kleuren verf.
- Revell fluor verf geel/rood/oranje voor de antennes.
- Frencken Diaglass lak hoogglans en mat.
- Secondelijm.
- Gegalvaniseerde ijzerdraad 0,4 mm.
- Bindgaren.
- Trespa voor malletjes.
- Zwarte en witte Indische inkt.

Het gebruikte gereedschap:
- Proxxon Micro DB 250 houtdraaibank.
- Stanleymes.
- Schuurpapier (Korrel 120, 180 & 600).
- Verschillende kwasten.
- Accuboormachine.
- Houder voor de bindgaren.
- Boortjes 1 mm – 1,5 mm – 2 mm.
- Kniptang & platbektangetje.
- Kroonpen.

1: Ik begin met het afzagen van een aantal stukjes balsa hout op ongeveer de gewenste lengte van het drijflichaampje wat ik ga maken. Zodra ik dit gedaan heb voorzie ik de afgezaagde stukjes balsa met een gaatje van 2 mm die zo centrisch mogelijk zit.

2: Uit een zakje met saté stokjes zoek ik de meest rechte stokjes uit en knip ik met een tang waar nodig de vervormingen er af. Ik boor met behulp van een snelspankop in mn draaibankje een gaatje van 1mm en 1cm diep in het stokje waar later het oogje ingelijmd word.

3: Nu kan het draaien beginnen, ik heb een zo recht mogelijk saté stokje in mn draaibank gezet als as om het blokje balsa op te zetten. Deze schuif ik op een laag toerental er heel makkelijk op en het laatste stukje duw ik hem er verder op terwijl het asje stilstaat om te zorgen het balsa hout zo klem mogelijk om de as zit .



4: Hierna zet ik het draaibankje aan op het hoogste toeren tal en begin ik met het vormen van het drijflichaam. Dit doe ik met behulp van een klein latje waar ik een reepje schuurpapier korrel 120 om geslagen heb. Door dit langzaam langs het balsa hout te laten lopen word het drijflichaam gevormd en ook meteen meteen het gat centrisch gemaakt.

5: Nadat het lichaam globaal de goede vorm heeft neem ik mijn malletje die ik gemaakt het uit 1 cm dik trespa. Hierin heb ik de vorm van het drijflichaam gefreesd en met behulp van wat dubbelzijdige tape plak ik er schuurpapier korrel 120 in om het laatste stukje te vormen. Zodra het malletje geen hout meer weg neemt schuur ik het drijflichaam nog even na met korrel 600 en dan is het drijflichaam klaar.


6: Nu schuif ik het drijflichaam van het asje en op de stokjes die ik eerder al voorbereid had. Zodra het lichaam op de goeie afstand van van de onderkant zit knip ik de bovenkant ook op lengte en schuur ik deze mooi rond en is het dobbertje klaar voor de volgende stap.

7: Met behulp van een haakje wat ik gebogen heb en een platbektang draai ik oogjes van 0,4 mm gegalvaniseerd ijzerdraad met een accuboormachine. Deze knip ik daarna af zodat er een stokje overblijft van 8 mm en lijm deze in het satestokje met pattex D4 constructie lijm. De constructie lijm zet tijdens het uitharden uit en zal de overgebleven ruimtes in het gaatje netjes vullen. Nadat dit uitgehard is, is het dobbertje klaar om geschilderd te worden.




8: Eerst zet ik het drijflichaam in 2 lagen poriënvuller, zodat het balsa hout waterdicht is. De poriënvuller heeft een korte droogtijd zodat ik meteen daar achteraan de boven antenne in 2 lagen grondverf kan zetten, om te zorgen dat de (fluor-) kleuren niet in het hout trekken en goed zullen dekken.

9: Nu schuur ik alles weer licht op met korrel 600 en zet ik het drijflichaam in 3 lagen beits, uiteraard ook tussen iedere laag even licht opschuren voor goeie hechting.

10: Hierna is de boven antenne aan de beurt. Deze geeft ik ook 2 lagen revell hobby verf, neon oranje voor de puntjes en lucht groen voor het onderste gedeelte.


11: Als alle verf netjes gedroogd is breng ik de zwarte biesjes aan als versiering en afscheiding van de felle kleuren.

12: Met bindgaren breng ik nu op de onderste halve centimeter een wikkeling aan en fixeer deze met wat secondelijm. Dit is om eventueel uitscheuren van het oogje te voorkomen als deze  bijvoorbeeld tijdens een dril tussen het riet beland.



13: De dobbers zijn nu klaar om gelakt te worden, en ik breng eerst 2 lagen hoogglans lak aan op zowel de antenne als het drijflichaam. Tussen de lagen door schuur ik nog een keer alles licht op met korrel 600 om een mooi strakke finish te krijgen.

14: Voordat de laatste laklaag er op gaat peil ik de dobbertjes met geeikte gewichtjes en schrijf met indische inkt en een kroonpen het gewicht en het OHK paraafje op de dobber.

15: Nadat de inkt uit gedroogd is kan de de laatste laklaag op het dobbertje, en als deze na een dag of 2 goed uit gehard is kan de dobber gebruikt worden en er mooie vissen mee gevangen worden.



Er zijn regelmatig nieuwe dobbers beschikbaar voor de verkoop. Bij interesse neem dan graag een kijkje in de webshop: www.mijnwebwinkel.nl/winkel/ohkshop

5 opmerkingen:

  1. Mooie pennetjes Paul! Die Frencken Diaglass is echt een goede lak hè?! Gaat wel wat tijd inzitten, maar dan heb je ook wat moois!

    Eddy Roelans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heey Eddy, bedankt voor het compliment! Ondanks dat het een tijdrovend klusje is vind ik het wel erg leuk om te doen. En dan een mooie karper vangen met je eigen pen geeft er toch net een extra dimensie aan. Die Diaglass is absoluut een hele fijne lak, en ben blij dat ik naar deze over gestapt ben!

      Verwijderen
  2. Hoi Paul. Als je een kwalitatief goed pennetje wilt bouwen, gaat er inderdaad heel veel tijd in zitten. Ik ben ermee begonnen toen ik zonder werk zat. Tijd speelde toen geen rol. Met diverse lakken geëxperimenteerd. Tweecolux van de Ijssel coatings en dan de Frencken Diaglass zijn de enige lakken die ik nog gebruik. Eric Terluin heeft mij destijds ook veel tips gegeven. Hij gebruikte nog een andere glanzende lak voor de drijflichaampjes en de onderantenne. Was lak van een Duits bedrijf, maar dat bestaat niet meer. Heb af en toe wel eens een paar pennetjes verkocht, maar daar doe ik het niet voor. Voor mij is het gewoon een hobby binnen een hobby. Heb misschien nog wel een kleine 100 zelf gemaakte pennetjes
    liggen. Vang ze!

    Eddy

    BeantwoordenVerwijderen