woensdag 16 augustus 2017

Extra Dimensie

Sinds een maand of 6 ben ik erg gefascineerd door de centerpin, het feit dat je zelf 100% de controle hebt over een vis en aan de hand van je vingertoppen een vis moet blokken of lijn geven leek mij een fantastisch iets. Naarmate ik steeds meer filmpjes bekeken had op youtube, op facebook centerpin pagina's bekeken te hebben en aantal mensen gesproken hebben die daadwerkelijk hier mee vissen heb ik in mn vakantie de knoop door gehakt op er 1 aan te schaffen.



Toen begon de zoektocht eigenlijk pas echt, uiteraard had ik al een her en der gekeken had voor een centerpin maar je komt al snel op het kaliber 200+ euro en dat vond ik toch nogal heftig voor een totaal onbekend iets . Ook is het me opgevallen dat je in Nederland niet echt terecht kan voor veel keus uit centerpins maar al snel in Engeland of Amerika uitkomt. Uit eindelijk is de keuze gevallen op een Advanta Ikon Centerpin Reel die ik besteld heb bij AnglingDirect in Engeland.

De bezorging was bijzonder snel en  al na een paar dagen lag er een mooi pakketje voor me klaar op de tafel toen ik terug kwam van mn werk. Snel 150m lijn op de pin gespoeld en de hengel verder op getuigd en s’avonds direct op pad voor de eerste test. Eenmaal aan de waterkant en een stukje frolic op de hair gedaan te hebben kon het beginnen, het eerste obstakel waar ik tegen aan liep was het ingooien. Dit vergde toch wat oefening om de pen op de gewenste plek te krijgen en hier kwamen al die filmpjes op youtube meteen goed van pas.



Om het me zelf zo makkelijk mogelijk te maken heb ik ongeveer 30 meter uit elkaar 2 stekjes aangevoerd op een makkelijk watertje zodat ik deze om en om kan af vissen. En dit puur om het even niet te ingewikkeld te maken en de pin op het gemak kan ontdekken.  Na wat loze tikjes had ik al snel de eerste beet te pakken en de vis ging er als een speer vandoor. In eerste instantie schrok ik er van hoe snel en hoeveel lijn er van de spoel af was maar na een leuke dril was het een mooie eerste test en de eerste karper op de centerpin was een feit.



Wow, dit had ik me na die vele gesprekken met andere totaal niet zo voor gesteld. Maar de beleving van het centerpin vissen vond ik echt fenomenaal. Ook de dagen er na ben ik weer op pad geweest en nog een aantal leuke karpertjes en een aantal voorns weten te strikken. Wel ben ik her en der wat aan het stunten geweest door dat ik soms niet goed reageerde als k beet had en de vis als een raket het riet in schoot, gelukkig heeft dit me maar 1 x lijnbreuk gekost.

Na de eerste paar test avondjes kan ik dus niet anders zeggen dat ik helemaal verknocht ben aan de centerpin en hier nog veel plezier van ga beleven. Ik kan dus iedereen die een extra dimensie toe wil voegen aan zijn of haar struin activiteiten de centerpin absoluut aanbevelen.

Hier nog een paar leuke centerpin filmpjes op youtube:





2 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal, dat is schrikken hรจ, als je spoel schijnbaar leegloopt als je beet hebt. Ik heb niet meer dan 40-50 meter op de spoel, want ik gooi regelmatig de lijn weg. Verse lijn, zonder beschadigingen.
    Als je dan een bulk spoel hebt met goede lijn is dat mooi meegenomen om je centerpin mee op te spoelen.

    Ga zo door, ik lees graag nieuwe avonturen ๐Ÿ‘๐Ÿ˜„

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was zeker schrikken frenk haha.. Daarom had ik op voorhand al 150m er op gezet zodat k niet meteen met lege spoel zit.

      Verwijderen