woensdag 12 oktober 2016

De herfst is weer in aantocht.

De bladeren aan de bomen beginnen weer bruin te kleuren en de dagen beginnen weer erg kort te worden. Ook de daling in de temperatuur  is dan eindelijk goed te merken en dat kan maar 1 ding betekenen, en dat is dat de herfst/winter dan eindelijk echt in aantocht is. Uiteraard gaat dit samen met het feit dat onze geschubte vriend zich weer langzaam vol begint te schranzen om zich klaar te maken voor deze periode. En dit betekend dan weer automatisch gulzige aanbeten en mooie vangsten. Zo doende hebben Hans en ik voor afgelopen weekend weer eens plannen gesmeed om richting het Zuiderdiep te gaan om een paar mooie vissen te vangen.

We zaten dan ook al ruim voor het licht werd in de auto om net tegen schemer een aantal stekken aan te voeren, voor de eerste paar stekken was  een hoofdlampje geen overbodige luxe. Gezien het weerbericht beloofde het weer een mooie dag te worden, het enigste nadeel is dat een noord / noord-oosten wind en heldere lucht vaak niet bevorderlijk is voor de vangsten. Maar dat mocht de prent niet drukken. En nadat we klaar waren met voorvoeren  op 3 locaties, en nog even snel om een vergunning voor mij gereden waren konden we aan de slag op de eerste aangevoerde locatie.

Op de eerste stekken bleef het in eerste instantie heel erg stil en zijn dan ook snel verkast naar de volgende stekken aan de andere kant van de duiker. Hier kreeg ik gelukkig al snel een aantal tikjes op de pen maar niks wat door zetten. Terwijl ik aan het proberen was een aanbeet te forceren bij de duiker door af en toe te wissel tussen kattenbrokken en tijgernoten (met beide voorgevoerd), hoorde ik tussen het hoge riet aan de overkant Hans zijn slip ratelen en flink lijn af geven. En was de eerste vis van de dag dus een feit. Geen grote vis maar wel een mooie schub om de dag mee te beginnen.

Bij mij bleven de aanbeetjes wel aanhouden maar ik kreeg het maar niet voor elkaar om de vis dan ook daadwerkelijk te haken. Nog geen kwartier laten zag ik in mn ooghoek Hans weer met een kromme hengel staan, en ik kon aan de plonzen in het water en de grote staart die boven kwam duidelijk zien dat het om een mooi  grote vis ging. Na de dril kwam Hans dan ook met een grote grijns op zijn gezicht van tussen het riet met de vraag of ik even een foto wou maken. En eenmaal bij de vis was het duidelijk de moeite. Een prachtige schubkarper lag op de mat en na wat foto's kon deze weer netjes terug het water in.

Nadat ik weer terug was om mn eigen stek moest en zou ik dan ook mijn eerste vis aan de haak slaan. En uiteindelijk werd mn geduld dan ook beloond, ik kon na een mooie dril dan ook mijn eerste van de dag verzilveren en een mooie schub verwelkomen op de mat. Geen reus maar zeker een mooitje, en daarna zijn we doorgegaan naar de 2de locatie.

Hans had hier al snel een aanbeet maar die schoot na een korte dril weer los, en haalde alleen een tak binnen. Gelukkig kreeg hij binnen de kortste keren weer een aanbeet en deze bleef tijdens de heftige dril tussen de obstakels gelukkig hangen. Ik ben snel naar Hans toe gerend om te assisteren met het schepnet en wat takken uit de kant te doen zodat Hans kon drillen en ik kon scheppen. Wat een bak lag er op de mat zeg. Echt een heerlijke schubkarper, en een typische vis voor het Zuiderdiep.

Na een goeie 2 uur proberen bleef het verder stil bij zowel mij als Hans en besloten we nog wat bij te voeren en eerst maar eens te gaan lunchen om aan het eind van de dag na de 3de locatie hier nog terug te komen. Dit omdat het toch 1 van onze favoriete stekken is aan dit water. Onder het genot van een biertje hebben we heerlijk in het zonnetje op een terrasje lekker gegeten en zijn we daarna weer op pad gegaan naar de 3de locatie. Een prachtig stukje water in/aan een stuk natuurgebied, het zit er niet bomvol met karper maar de vissen die er zwemmen zijn wel mooie bakken.

Na een goed half uur had ik echt een prachtige wegloper en sloeg direct aan, er volgde een explosie in het water en met veel geweld ging de schub er vandoor. Nadat hij zijn grote rug aan de oppervlakte had laten zien had ik mezelf a rijk gerekend maar niks was minder waar want tijdens het geweld schoot ineens de haak los. Ik baalde echt enorm want had deze vis echt graag op de mat willen zien.

Even later wist Hans nog een schub over de streep te trekken en er volgende ook hier weer een flinke dril. Deze vis was vast besloten Hans alle hoeken van het water te laten zien, maar de strijd was het absoluut waard. Na de dril gleed er een prachtige donkere schub over het koord van het net en ook deze kon na een paar foto's weer terug. Doordat beide vissen nogal wild waren geweest hadden we het idee dat de boel wel verstoord zou zijn en het dus verder geen zin zou hebben om nog op deze locatie te blijven, dus zijn we weer terug gegaan naar de vorige locatie.

Om de dag af te sluiten zou het leuk zijn geweest om nog een mooie karper te landen maar het bleef op een paar tikjes na helemaal stil bij ons beide. Net voor we op wouden gaan ruimen liep toch plots mijn pen weg en na het aanslaan had ik al direct door dat het om een brasem ging. En wat een bak zeg, maar de brasem heeft de mat niet gezien en heb ik lekker in het water onthaakt. Niet de vis waar naar ik op zoek was maar goed. Helaas waren deze dag de vangsten wat magertjes maar het was weer enorm gezellig om het Zuiderdiep weer eens onveilig te maken. Op naar de volgende.

1. Mooie plaatjes. Na het biertje kan er van alles gebeuren ;-)
    Vis is echt pas gevangen als deze in het net ligt... Dat zie je maar weer. Mooi abontuur heren.

Groeten, Michael

1. Haha ja klopt helemaal, dat is visse :P maar was er even goed toch zuur :D..

2. hoi paul.
      mooi verslag weer en wie weet volgende keer wel mooie bak op de mat.
      maar gezien jouw kunnen gaat dat zeker lukken!

Verwijderen
  2. Helaas maken die karpers nogal veel 'lawaai' in het water, waardoor de 'teamgenoten' geregeld gedag zeggen. Mager waren de karpers zeker niet ;-)

1. Ja dat is zo, maar uit ervaring is toch wel gebleken dat een stek niet altijd direct verstoord is en er een 2de toch nog wel mogelijk is kort na een vorige dril.. Maar gezien het formaat van deze vis en de breedte van de sloot was de stek duidelijk verstoord..