maandag 14 december 2015

Langzame start.

Van het weekend was het weer zo ver, na een week hard werken was het weer tijd om ff lekker te ontspannen aan het water. Mn vriendin moest zondag vroeg beginnen met werken dus ik had het rijk alleen, eind van de week al buienradar gecheckt voor het weerbericht en dat zou ook mooi wezen, af en toe zon en 10 graden. Niks was minder waar helaas. Toen ik zondag op tijd mijn bed uit kwam was er bewolking en mot regen, maar goed dat mocht de pret niet drukken. Vol goede moed heb ik mn spullen gepakt en ben daarna onder het genot van een bak koffie gaan wachten tot mn pa kwam die een dagje mee ging. Gezien de toch wel wat dalende temperatuur  (zou een keer tijd worden voor half december haha) hadden we besloten om naar het water bij het hertenkamp te gaan wat een relatief makkelijk water is waar zowel karpers als brasem te vinden zijn. 

Na aankomst hebben we ons plekje uitgezocht aan het water en zijn we rustig op gaan bouwen. Ivm de tijd van het jaar heb ik mn 2 feederhengels mee genomen omdat je daarmee een mooi compact voerplekje kan maken rond je haakaas door de method feeder. Mn eerste hengel was klaar en ingegooid, terwijl ik de andere hengel aan het klaar maken ben zie ik in mn ooghoeken ineens een hoop met bellen in het water en zie ik 2 a 3 stevige rukjes aan de hengel top gevolgd door een slappe lijn. Meestal brasem, niet waar naar ik op zoek ben maar goed vis is vis dacht ik zo. Na een korte strijd zie ik idd een brasem bovenkomen bij mn net maar vlak voor ik hem kan scheppen spartelt hij nog een keer wild en schiet van de haak. Helaas, maar de vliegende start  geeft goede moed.

Ondanks het goede begin moest ik een goed uurtje afwachten tot er weer beweging zat in mn hengel. Wederom een paar stevige rukjes en een slappe lijn en direct dacht ik weer aan een brasem. Voorzichtig draaide ik mn lijn iets strakker en plots begon mn slip flink te lopen. Dit was absoluut geen brasem,  maar een mooie schub van 49cm. Deze karper zat vol met leven en hield me toch wel een goed kwartier bezig voor ik hem over het koord van mn net mocht laten glijden.




De waan van de vliegende start is ondertussen wel beetje vervlogen, en door de aanhoudende mot regen en iets aangetrokken wind verlang ik ondanks mn paraplu toch wel beetje naar  een zonnetje en aangenamere voorjaarstemperaturen. Na bijna 2,5 uur zoeken naar hotspots in de vorm van diepere stukken en overhangende rietkragen waar eventueel vis zou kunnen zitten zag ik een paar kleine tikjes op mn top. Eindelijk teken van leven, vol enthousiast wou ik meteen mn hengel uit de steun pakken maar besloot het nog heel even af te wachten. Heel even viel het weer stil maar ineens begon dan toch echt mn beetmelder te fluiten, na een mooie dril heb ik een mooi gekleurde schubkarper van 48cm op de mat liggen.


Met 1 hengel bestookte ik steeds het zelfde plekje en het leek er op dat ik een hotspot gevonden had en de aasperiode voor de vissen aangebroken was. In het anderhalf uur wat er na nog volgde had ik het op de hengel die ik steeds in de hotspot legde zowaar druk. Ik haalde naast 2 lossers waarvan zeker 1 brasem nog een schubkarper met een lengte van 46cm binnen en een hele slijmerige brasem van 55 cm. Met de andere hengel ben ik verder gaan zoeken naar andere hotspot maar dit mocht helaas niet baten. 

Tegen de schemering besloot ik maar eens in te pakken en ondanks de moeilijke start en het kille weer kijk ik terug op toch wel een geslaagd dagje vissen. Ook heb ik weer veel goede en waardevolle informatie weten te bemachtigen voor in het logboek en kijk alweer uit naar het volgende weekend.

5 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven Paul. Gezellig ook met je vader.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thx Michael.. Altijd leuk als mn pa mee gaat idd.. Doen we regelmatig alleen maar meestal alleen met goed weer haha

      Verwijderen
  2. Ben net je blog tegen gekomen, leuk om te lezen aangezien het heel dichtbij is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kunnen we misschien is contact komen aangezien ik precies weet welke wateren dat zijn haha! Leuk om elkaar een beetje op de hoogte te houden!

      Verwijderen
    2. Heey ryan.. Leuk dat je mn blog gevonden hebt.. Als je het leuk vind kunnen we een keer in goes op stap gaan hoor.

      Verwijderen