maandag 21 december 2015

Weekendje op stap met de pen.

Zaterdag 19 December:

Ik ben via CarpBoard (http://www.karperwereld.nl/board/index.php) in contact gekomen met Hans Eshuis. Na wat berichten heen en weer gestuurd te hebben kwamen we tot het idee om eens af te spreken en aan de slag te gaan met de pen. Om er geen gras over te laten groeien besloten we dit direct de eerst volgende zaterdag te doen.

Om half 9 s'ochtends ben ik in de auto gesprongen om richting Middelburg te rijden waar we elkaar zouden treffen aan de Middelburgse watergang. Eerst hebben we het plan voor de dag een beetje door genomen en zijn we voor gaan voeren, ik werd getrakteerd op 3 prachtig locaties in en rond Middelburg en het zag er allemaal zeer veel belovend uit. Op de laatste locatie sprongen de karpers al wild in het water, dus na dat we daar ook wat voerplekken gemaakt hebben zijn we snel terug gegaan naar de eerste stek voor wat actie.




Hier hadden we allebei een zijde gekozen van een mooi duikertje waar redelijk wat stroming stond. Het duurde niet lang voordat Hans zijn eerste vis op de kant had, een prachtige spiegel. Na wat foto's ben 
ik snel weer terug gegaan naar mijn eigen zijde van het duikertje en het pennetje weer in het water gegooid. Het duurde ongeveer een uurtje voordat er ook bij mij wat actie was, helaas was dit maar een heel kort trekje aan mn pen en meteen daarna was het weer stil.


We besloten kort daarna naar de volgende locatie te gaan. Het zonnetje was ondertussen mooi op het water gedraaid en de wind stond gunstig, dus Hans en ik zijn beide naar onze aangevoerde stekken gegaan en de pennetjes weer te water gelaten. Wederom duurde het niet lang voordat Hans er weer een gevangen had, ditmaal een mooi schubkarper die heel mooi gevormd was. Ik begon nu stiekem toch ook wel zin in een vis te krijgen en ben weer verder gegaan op mn eigen stekken. Helaas bleef het weer stil, en Hans had er in de tussen tijd weer 3 karpertjes bij gevangen.

Onderweg naar de derde stek van de dag bespraken we nog wat theorieën waar het nou aan kon liggen dat ik nog geen beet gezien had en Hans toch ondertussen al een leuk aantal vissen op het scorebord heeft gezet. Ik gebruikte als haakaas mais en smack en Hans kattenbrokken, de twijfel begon toch wel beetje toe te slaan over mn gekozen tactiek, maar de aanhouder wint zeggen ze.


Bij aankomst op het mooie polderwater was het weer het zelfde ritueel als in de ochtend toen we gingen voeren, we zagen een redelijk aantal vissen springen. Bij Hans was dit ook duidelijk te merken want hij had de ene aanbeet na de andere, en wist nog een paar mooie vissen te landen. Toen het gemaal wat een stukje verderop stond begon te pompen leken de vissen alleen wilder te worden door de stroming, en in combinatie met een redelijke stevige polderwind werden de omstandigheden om te vissen steeds moeilijker. Helaas eindigde de dag voor mij in blank maar heb er wel enorm van genoten, en duidelijk voor herhaling vatbaar. Onder het genot van een prachtige zonsondergang zijn we in gaan pakken en richting huis gegaan.





Zondag 20 December:
Na de dikke blank die ik in Middelburg gehad heb ben ik zaterdag avond nog om kattenbrokken geweest, omdat ik na het optreden van Hans toch echt onder de indruk was van de aantrekkingskracht hiervan. Nu was ik zeer gebrand om zelf dit weekend nog een visje te vangen met de pen en het vertrouwen in mais ben ik wel kwijt. Op de 3 stekken die ik vandaag in de planning had staan om te bevissen was ik afgelopen dinsdag al een voercampagne gestart met mais, particales en grond voer dus er zou vis moeten zitten.

Eenmaal aangekomen en het pennetje te water had gelaten op de eerste stek duurde het wel geteld 5 minuten voor de eerste beet. Een mooi klein schubkarpertje van 39 cm die vocht alsof zijn leven er vanaf hing en meteen het riet in dook. Na de vis weer terug in het water te hebben gedaan ben ik meteen naar stek 2 verhuisd omdat ik weinig ruimte tussen het riet had en de stek waarschijnlijk wel verstoord was. Ook daar duurde het maar een aantal minuten voordat het pennetje weer onder dook. Na een korte dril lande ik weer een mooi schubje van 40 cm, niet groot maar de vis zat vol op de stekken en het voorvoeren leverde duidelijk zijn vruchten af. Door naar stek 3, ik was nu toch wel erg benieuwd of hier ook direct actie zou zijn. En ja hoor, na 10 minuten was het weer zo ver, het pennetje werd wild onderwater getrokken en meteen rechtsaf het riet in. Na wat gestuntel heb ik hem toch op de mat zien te krijgen, het was een lange smalle schubkarper van 47 cm met een prachtige gouden gloed. Vervolgens werd het ineens enorm stil op alle 3 de stekken.


Na een uur zoeken en verkassen tussen de 3 stekken kreeg ik plots een berichtje van Hans of ik nog aan de waterkant zat, want hij was toevallig in de buurt en kwam nog even langs waaien. We waren de vorige visdag nog een beetje aan het doorspreken toen ineens mn hengel krom trok, en ik kon voelen dat het een wat flinkere vis was als de vorige. Toen de vis na een korte dril op de mat lag bleek de vis 55cm te zijn, een plaatje. Doordat hij nogal tekeer was gegaan tussen de 2 stekken had ik het vermoede dat deze beide verstoord zouden zijn, op naar de eerste stek dus. Na een kleine 20 minuten was het weer prijs, weer een gulzig klein schubje van 40cm en kwam de teller voor mij dit weekend op 5 te staan.  Een mooi aantal vissen zo na een dikke blank de dag er voor.
 


Mooi om te zien dat er zoveel jong spul zit in deze wateren wat toch wel een teken is dat het gezond water. Voorlopig staan kattenbrokken bij mij op aaskeuze nr 1 als het gaat om het pennen. Kort daarna ben ik mn spullen op gaan ruimen en tevreden naar huis gegaan. Al met al is het een zeer mooi vis weekend geweest met veel ups en downs, en als het weer zo blijft zal er vast dit jaar nog meer gevist worden.

4 opmerkingen:

  1. Wat een verschil zeg dat haakaas! Lag het echt daar aan of heb je nog iets ander kunnen ontdekken? Wel lekker gevoel dat je de volgende dag wat vis hebt weten te vangen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat het echt aan de mais lag, aangezien ik hier in goes op aantal locaties ook geblankt heb met mais. Ben van de week aantal keer met de pen op stap geweest op die locaties waar ik geblankt had en dan alleen met kattenbrokken, maar iedere keer wel minimaal 1 visjes. Je weet natuurlijk nooit helemaal waar het aan ligt natuurlijk, maar dit is wel de meest voor de hand liggende conclusie.

      Verwijderen
  2. Lekker verhaal om te lezen. Vis je met blik kattebrokken of andere? Doe Hans maar de groeten.

    Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje michael, ik zal hem zeker de groeten doen en als je weer een penvisdag organiseerd heb je grote kans dat we samen vanuit zeeland afreizen ;).. Ik gebruik nu drogebrokken van AH huismerk. Die week ik 10 min en laat ik dan paar uur staan.. dan zijn ze zacht maar nog wel taai genoeg om aan de haak te kunnen.. ben nog beetje aan het zoeken naar hoe lang ik ze moeten weken en hoe lang ik ze moet laten staan..

      Verwijderen