zondag 27 december 2015

Kerstkarper

Na 2 dagen heerlijk eten, drinken en het genieten van de mensen om me heen had ik met mn vader afgesproken om 2de kerst een lekker dagje aan de waterkant te gaan zitten. Aangezien ik eigenlijk dit jaar nog gebrand was om mijn PR te verbeteren had ik voorgesteld om naar de west veste te gaan in Goes, waar ik zeker weet dat de karpers die daar zwemmen redelijk wat groter zijn als in de andere wateren in Goes.




Het is een moeilijk water omdat er veel gevist word en de vissen de slagen van de zweep kennen, maar gezien de nog steeds zeer goeie temperaturen had ik goede hoop. Want met een buitentemperatuur van 13 graden en watertemperatuur van ongeveer 11 graden in mn koivijver (mooie graadmeter) zijn de omstandigheden bijzonder zacht te noemen van de tijd van het jaar. Na al dat eten en drinken had ik besloten lekker met de method feeder aan de slag te gaan en lekker lui in mn stoel te hangen. Door het redelijke succes van de kattenbrokken onder de pen wou ik iets nieuws proberen met de feeder en heb ik heb 200 gram kattenbrokken vermalen tot poeder en dit vermengt met het grondvoer. 

Het zonnetje kwam al mooi boven de huizen uit toen de eerste feeders te water gingen. Ik had 2 mooie stekjes uitgezocht, 1 tegen een overhangend rietkraagje en de ander rechts van een klein eilandje. Dit bracht wel enige uitdaging met zich mee omdat er toch wel een stevige wind haaks op het eilandje stond en ik niet in de takken wou belanden, dus eerst maar eens een keer voorzichtig die kant op en dan steeds dichter bij. 

We waren ongeveer een kwartiertje bezig en ik had net een lekker bakje thee gepakt toen in eens de top van mn linkse hengel heen en weer bewoog. In eerste instantie dacht ik dat het de wind was omdat de hengel niet meteen krom stond, dus ik besloot nog heel even te  wachten met reageren. Na nog een paar tikjes besloot ik toch maar eens te kijken wat het was en ik kreeg geen tegenstand de vermoede dat het een brasem was. In no time floepte een lap van een brasem over het koord van mn net, niet de vis die ik graag had willen vangen maar met 60 cm was het een mooie start van de dag.




In de 50 minuten er na volgende er nog 2 joekels van brasem, die schijnbaar mn mango popupje onweerstaanbaar vonden. Zou het dan echt zo een dag worden? Alleen maar brasem. In de west veste zwemmen joekels van schubkarpers en spiegels rond, en dat waren mn targets voor vandaag en dan zit je niet te wachten op laffe tikken op je toppen en slappe drills. Maar goed, gestaag gaan we verder. 
Een kwartiertje later was het prijs. Gillende pieper en de rechtse molen die volop lijn aan het spuwen is. Vlug sla ik aan en haal mn molen van de baitrunnermode af. Het was een mooie run en het voelde als een fraaie karper. Ik begon toch stiekem te hopen dat mn PR aan diggelen zou gaan. De feeder lag aan de rechtse kant van het eilandje en de karper probeerde me slim af te zijn door snel richting achterkant het eiland te duiken. Ik moest rennen om te zorgen dat mn lijn niet vast liep tegen het eiland, en na wat stevig drill werk kreeg ik het toch voor elkaar om de vis vanachter het eiland te krijgen. Het duurde best een poosje voordat hij voor het kantje boven water kwam, en op het eerste gezicht kan mijn dag niet meer stuk.


Eenmaal op de mat, en gemeten bleek deze prachtige gebouwde schubkarper  die met zijn 62 cm net te klein was om mn PR te breken.  Maar na dit drukke actieve uurtje zat er vast nog een karper aan te komen. Helaas was de realiteit anders, nergens geen teken van leven meer en geen tikje op de toppen te zien.  Al zoekend naar andere spots waar eventueel vis zou kunnen zitten heb ik heel de rietkraag afgevist en de rechterkant van het eilandje in een waaier afgezocht. Ook het wisselen tussen verschillende aas soorten zoals verschillende kleuren boillies en pellets mocht niet baten. Blijkbaar was het dus de dag van de grote brasems en 1 prachtige karper die net niet mn PR  evenaarde. Helaas eindigde de dag voor mn vader in een blank maar toch hebben we lekker kunnen genieten van de zon en het lente weer in december en zijn rond 4 uur in gaan pakken.

Ik wil iedereen alvast een hele fijne jaarwisseling wensen en een gezond 2016 met goeie/veel vangsten!

4 opmerkingen:

  1. Leuk verslag en ook al is het niet je PR toch een mooie kerstkarper!

    Jij ook een fijne jaarwisseling en gezond 2016!

    Groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Koen, je kan helaas niet alles hebben denk ik dan maar. Morgen nog maar us een poging doen met het pennetje en wie weet lukt het me toch nog dit jaar ;).

      Verwijderen
  2. Leuk dat je je avonturen ook op blog zet, ik ga je volgen en verwacht in 2016 zeker een PR. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt FER, het streven is zeker naar een nieuw PR dit jaar.. Ook bedankt dat je me op je blog toegevoegd hebt en heb je zojuist hier ook toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen