dinsdag 19 januari 2016

De eerste van het jaar.

De eerste sessie van het jaar had me een dikke blank en een hele natte en koude dag opgeleverd en daarom had ik al mijn hoop gevestigd op de 2de sessie om van de 0 af te komen. Na een hele week regen en kou gaven ze voor afgelopen zondag prachtig vis weer af, iets fris met 3 graden maar een lekker zonnetje en geen zuchtje wind maakte het heerlijk vis weer. Om toch wat rekening te houden met de koudere temperaturen hadden we besloten om naar de Oude Zeedijk te gaan waar een redelijk groot bestand met karpers zit van 40 a 50 cm en ze normaal relatief makkelijk bijten. 



Ondanks de kou waren mn pa en ik al vroeg aan het water te vinden. Ik had vorige week mn nieuwe penhengel binnen gehad (een Sportex Exclusive Float Lite 395 1,5lb) en stond te springen om met deze mooie hengel een paar vissen te drillen. Ook mn pa ging vandaag zijn nieuwe feeder hengels  (Sänger Pro-T Black) testen dus het was voor ons beide een “spannende” dag.  Nadat ik 4 mooie stekjes aangevoerd had met kattenbrokken en hennep ben ik zelf eerst maar eens gaan ontbijten zodat het voer zijn werk kon doen. Ik gebruik een mix van geweekte drijvende en zinkende brokken zodat er een mooie voer kolom ontstaat die in verschillende lagen van het water vis zou moeten aantrekken, de zelfde brokken gebruik ik ook als haakaas.

Hierna ben ik rustig mn hengel op gaan tuigen en ben naar de eerste stek gegaan om mn pennetje te water te laten. In de tussen tijd had mn pa al zijn eerste schubje al op de kant, hierdoor had ik goede moed om ook een paar mooie winterkarpers te vangen. Helaas wou het niet los komen bij mij en had ik maar weinig succes op alle 4 de stekken, door de kou had ik besloten iets langer per stek te blijven zitten zodat de vis iets meer tijd had om mn aas te pakken.




Na 2 rondjes zonder enig teken van leven op alle stekjes heb ik nog wat bij gevoerd en ben ik weer naar de eerste stek gegaan.  Het duurde niet lang voor ik een mooie opsteker had en de pen zachtjes weg begon te lopen, dus ik sla aan en ja hoor... Een gat in de lucht. In mn ooghoek zag ik dat bij mn pa alweer een hengel krom stond, wat al zijn 5de of 6de bleek te zijn. Ondertussen begon ik toch wel beetje te twijfelen aan mn tactiek want ik wou toch zeker wel 1 visje vangen.
Doordat de zon al wat achter de bomen was getrokken en het al een flink stuk kouder was geworden had ik 2 stekken laten vallen en alleen de 2 stekken gehouden die in de zon lagen. Rond 3 uur had ik eindelijk weer wat actie op de pen. Eerst een klein opstekkertje, daarna schoot de dobber onderwater maar dat was het dan ook. Het bleef daarna meteen weer stil, toen ineens mn pennetje een minuutje later weer onder ging. Dus ik sla weer aan en eindelijk was het prijs. Mn nieuwe hengel stond heerlijk mooi rond, en dat ondanks het maar een mooi schubje was 43 cm dus dat belooft nog wat als er een keer wat groters aan hangt.




Doordat de rust verstoord was op de stek besloot ik direct weer te verkassen naar mn andere stekje maar jammer genoeg voor mij bleef het verder stil de rest van de dag. Voor mn pa was het eind resultaat van zijn eerste sessie behoorlijk veel beter te noemen, 8 schubjes wisselt tussen de 37 en 54cm. Het testen van de hengels was dus meer dan geslaagd en zijn goed bevallen, en mooie start van het jaar. 

Vlak voordat we naar huis gingen stond ik nog even op mn pa te wachten omdat hij nog druk aan het opruimen was toen ik plots tussen het riet wat zag bewegen en het bleek een mooi karpertje te zijn die van tussen het riet zichzelf het diepere stuk in liet glijden. Een mooie afsluiter van de dag maar van mij mag het snel weer wat warmer worden want de sportex hengel mag nog wel meer getest worden, maar het jaar is nog jong zullen we maar zeggen en de teller is in ieder geval van de 0 af.

6 opmerkingen:

  1. Goed vol gehouden ondanks dat het bij jou niet wilden vlotten. Volgende keer is dat weer andersom, let maar op.
    Zie allen geen foto's op je site, er staat een kruisje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is en blijft vissen en niet vangen. Dus gewoon blijven proberen en volhouden. Vreemd dat de fotos het niet doen, hier doen ze het wel gewoon. Hoop niet dat er meer mensen zijn die er last van hebben

      Verwijderen
  2. In ieder geval een goed water uitgekozen om wat actie te krijgen en je doorzetten beloond. Misschien zaten ze wat verder uit de kant omdat je pa meer actie had?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat vermoede had ik wel. Had bewust voor dit watertje gekozen omdat ook met de pen je redelijk kort op het eilandje kan komen waar best wat overhangende takken en rietkragen zijn waar je zou verwachten dat de winterspots zouden zitten.

      Verwijderen
  3. Leuk dat je hengel krom ging. Mooie stok is dat. die Sänger is ook erg fijn trouwens ik ken iemand die de forelhengel daarvan als penhengel gebruikt. 3-delig met kort handgreep en veelbogen voor niet veel geld.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thx, die sportex bevalt uitstekend.. Ga er zeker een hoop plezier aan beleven denk ik. Die Sängers heb ik ook even vast mogen houden van mn pa en voelen idd ook als fijne stokken en niet eens zo heel duur.. Ook vind ik ze mooi afgewerkt..

      Verwijderen