zondag 24 januari 2016

Polderkarper

Gisteren weer een dagje op stap geweest met Hans in de Middelburgse polder. Nadat ik hier afgelopen december geblankt had werd het tijd voor een revanche. Terwijl ik nog even snel achter de benodigde vergunningen aan ben gegaan had Hans alvast 2 mooie stekken aangevoerd. Ook in de polders heb je meestal een vergunning nodig dus doe altijd even je huiswerk voordat je ergens gaat vissen om onnodig gedoe te voorkomen. Het was heel even zoeken naar de plekken, maar met wat hulp van de tomtom toch aangekomen op locatie.'



Eenmaal ingespannen en na wat tactieken besproken te hebben zijn we aan de slag gegaan op de eerste stek met het pennetje. Er staat behoorlijk wat stroming doordat een groot gemaal wat een stuk verder staat flink aan het pompen was en er daarnaast ook nog een stevige wind stond. Dit maakte het een beetje puzzelen om het pennetjes netjes te houden en je nog iets van beetindicatie kon zien. 

Hans had al 3 mooie polderkarpers gevangen, en na een uur mocht ik ook mijn eerste polderkarper van de dag over het koord van het net laten glijden een mooi exemplaar met een mooie gouden gloed. Polderkarpers zijn over het algemeen wat langer en smaller in tegenstelling tot de vijverkarpers die vaak iets korter maar wel wat dikker zijn. Kort daarna had ik nog een paar kleine tikjes op het pennetje maar helaas geen vis.



Omdat het helemaal stil gevallen was zijn we naar de volgende stek verhuisd. Deze ligt behoorlijk dicht bij het gemaal en ik ben dan ook blij dat hij uitstaat bij aankomst en er dus geen stroming is. Nog geen minuut nadat Hans en ik onze pennen te water hadden gelaten had Hans al meteen beet van een mooie grote schubkarper van 63 cm, die schijnbaar nog lag te wachten op meer voer nadat deze stek was voorgevoerd. 

Ik ben een klein stukje verderop gaan kijken waar ook al voorgevoerd was of daar toevallig ook nog een grote karper lag te wachten. En inderdaad er was duidelijk leven op de stek en het duurde dan ook niet lang voordat mijn pen ook onder ging. Het was dan niet zo een grote als die van Hans maar het was een mooie polderkarper van 50 cm. Nog geen half uur later had ik alweer een aanbeet maar deze schoot van de haak kort voor de kant. Ik denk dat de haak in het zachte gedeelte van de bek zat en de vis zich zo los kon schudden.



Ondertussen had Hans ook nog 3 mooie polderkarpers gevangen toen plots het gemaal weer aan ging. Omdat we dicht bij het gemaal zaten was de stroming aanzienlijk sterker als op de eerste stek. Ik kreeg het niet meer voor elkaar om mijn pennetje goed te houden en zelf Hans was er mee aan het stoeien, terwijl hij toch al behoorlijk wat ervaring heeft op dit stuk water. Uit eindelijk moesten we toch de handdoek in ring gooien en besloten we er een eind aan te breien. Het was absoluut weer een mooi dagje met een aantal mooie vissen.

8 opmerkingen:

  1. Mooi verschil tussen karper een en karper twee op de foto's. Lekker gevangen heren en leuk dat jullie samen een de slag gaan.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die karper die hans vast had, die had idd al eens vaker ergens van lopen snoepen idd. Erg mooie vis om te zien. Er zwemmen daar in de polder erg mooie exemplaren, en ik ga daar zeker vaker vissen

      Verwijderen
  2. Heerlijk dat poldervissen! Lekker gevangen samen en mooi verslag!

    Groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Koen, in de polder is het zo lekker rustig.. geen last van pottekijkers :P hahaha

      Verwijderen
  3. Da's een flinke buit, zeker Hans had de vanggriep.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja niet normaal he, en dat ook al zo vroeg in het jaar. Ben benieuwd hoe dat gaat als het wat warmer is daar in de polder.

      Verwijderen