dinsdag 9 februari 2016

Onze sierlijke vrienden.

Ik was afgelopen week uitgenodigd door de jongens van Passion4Carp om een keer mee op pad te gaan naar de waterkant, en dit kon ik natuurlijk niet afslaan. Zeker niet omdat we toegang zouden krijgen tot een privéwater waar sier/sluierstaart karpers rond zwemmen die de eigenaar graag uit zijn eigen gracht van het huis wil overzetten naar de naast gelegen watergang. Dus ben ik zondag ochtend op tijd in de auto gesprongen en richting Gapingen gereden. Het was even zoeken en zeker omdat er hier en daar wat wegwerkzaamheden waren, maar om klokslag half 10 was ik dan eindelijk ter plaatsen. De gracht rond het huis was groter dan verwacht en zag er veel belovend uit, en ook in de water gang waren er op het eerste oog een aantal zeer mooie stekken.


Terwijl we nog even op Ryan aan het wachten waren, besloten Michiel en ik alvast wat stekken voor te gaan voeren. Tijdens het voorvoeren zagen we in de gracht een heleboel aasbellen op meerdere stekken dus dat beloofde zeker vis. Helaas bleef het stil de eerste paar uur stil op alle 3 de stekken die ik aangevoerd had met kattenbrokken en ook bij Ryan en Michiel was het erg stil op de piepers. Nadat de mannen besloten hadden een klein stukje verderop tussen wat overhangende bomen hun geluk te beproeven duurde het niet lang voordat er actie kwam.


Michiel zn delkim begon uit het niks te gillen maar hij sloeg mis bij het aanslaan. Niet lang daarna begon Ryan zijn pennetje tussen de bomen  weg te lopen en toen was het dan toch echt prijs. Na een korte dril  kwam de karper in het net. Een prachtige sierkarper, echt heel apart om te zien met die lange vinnen. Na wat foto's hebben we de vis weer in het water gelaten en hebben we onze lijnen weer snel uitgegooid om nog zo een mooie sierkarper te vangen.





Na de eerste van de dag bleef het erg stil op de stekken en besloten we te verkassen naar de watergang. Hier had ik 2 stekken aangevoerd en tussen de stekken heb ik een vast lood hengeltje uitgegooid tussen het riet aan de overkant zodat ik tijdens het bevissen van de andere 2 stekken met de pen deze hengel in de gaten kon blijven houden. Ryan en Michiel hadden zich prachtig gepositioneerd onder een bruggetje waar onder iets van een sluisje zit.

Het duurde dit maal niet al te lang voor er weer een pieper af ging. Michiel spurtte met wat vlieg en glijwerk naar de hengel  en weet een prachtige schubkarper binnen te halen met een behoorlijk formaat. Nog geen half uur later wisten de jongens nog een prachte polderkarper op de kant te krijgen, deze was nog iets groter als de vorige en eveneens prachtig gekleurd. Bij mij wou het ondertussen nog steeds niks worden en de stroming was ook hier weer aangetrokken door een gemaal wat een stuk verder op in de watergang zit. 





Ik ben er ondertussen ben ik er wel achter dat stroming niet echt mijn vriend is als ik met het pennetje aan het vissen ben. En gezien het tijdstip had ik maar besloten de penhengel op te ruimen en het beste maar te hopen van het vast lood systeem, die ik vanwege de actie ook heb verhuisd naar het bruggetje. Maar ook dit draaide op niks uit en mijn dag eindige dan jammer genoeg in een blank maar het was een mooi vis dagje, met toch een aantal mooie vissen op de kant ik wil de jongens van Passion4Carp bedanken en we gaan het zeker nog eens over doen.

2 opmerkingen:

  1. Jammer maar helaas volgende keer beter voor jou. Zie jammergenoeg geen foto's, ben wel benieuwd naar die sluierstaart karpers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan niet altijd feest zijn hè haha.. 2de foto in t verhaal is een sluierstaart op de mat..

      Verwijderen