dinsdag 23 februari 2016

Uit de winterslaap.

Het was alweer even geleden dat ik met de method feeder aan de slag ben geweest, maar na een aantal weken met de pen bezig geweest te zijn leek het me wel weer eens wat om lekker vanuit mn luie stoel een visje te vangen. Ik had mijn wekker al om 7 uur gezet zodat we lekker op tijd aan het water konden zijn, maar eerst moest de hond nog uitgelaten worden voordat ik mn pa op ging halen om naar het water te gaan. Tijdens de ochtend wandeling loop ik meestal langs een watertje bij mij om de hoek en daar zag ik al een karper springen dus dat beloofde al veel goeds voor vandaag.  We zijn naar de Oost veste gegaan waar we in een grote bocht konden gaan zitten tegenover een eilandje en enigszins uit de wind, en aangezien er windkracht 8 stond was dat geen overbodige luxe.



Tijdens het opbouwen van alle spullen bleek 1 van mijn piepers het niet te doen, vermoedelijk heeft ie de eerste sessie van het jaar toch beetje te veel water binnen gehad met die stevige regen buien. Gezien de 2 stekken die ik wou gaan bevissen leek het me verstandigst om bij de “gevaarlijkste” stek een werkende pieper te gebruiken (deze stek lag tussen de takken van de overhangende bomen op het eilandje) zodat ik wat sneller op een eventuele aanbeet kon reageren.  Dus ik heb mn piepers omgewisseld en de lijnen konden te water.


Het eerste uur bleef het stil toen plots de werkende pieper begon te jengelen, en de top van mn hengel fel rechts af ging. Er volgende een stevige drill en gelukkig was ik snel genoeg geweest om deze vis uit de takken te houden. Ik kon direct voelen dat het een flink vis was en dat bleek ook wel toen deze mooie schub in het net gleed. Tijdens het meten bleek deze schub met zijn 65 cm precies 1 cm groter te zijn als mn oude PR wat dus een nieuwe PR betekende, mijn dag kon nu al niet meer stuk!




De enigste actie die het komende 1,5 uur zouden volg waren een paar loze piepjes door de wind op de lijn. En ook bij mn pa bleef het maar angstvallig stil, terwijl ook zijn methods op mooie stekken lagen tegen het eiland. Terwijl ik rustig van mn bakje thee zat te genieten hoorde ik ineens wat geratel, in eerste instantie viel het kwartje niet maar toen ik naar mn linkse hengel keek  zal ik de baitrunner rustig weg lopen. Omdat ik met de wind mee ingegooid had lag de feeder  een flink eindje weg en de drill leek dan ook een eeuwigheid te duren. Eenmaal op de mat bleek het een mooie schub te zijn van 63 cm, met een iets wat eigenaardig schubpatroon wat leek op een oude wond.


Ook de volgende karper liet niet lang op zich wachten, wederom een rustige wegloper op de linkse hengel. Ondanks de afstand die ik tijdens de drill moest overbruggen was het maar van korte duur omdat de schub eigenlijk direct richting mij zwom waardoor ik hem snel kon netten. Weer een flinke schub van 58 cm, het ging lekker zo en de dag was nog niet eens om. Bij mn pa was er ook eindelijk wat actie, met een korte stevige tik op de top en een lijn die daarna meteen slap ging vermoede we allebei dat het een brasem zou zijn. En ja hoor, het was zo een slijmjurk. En een flinke lap ook, zonder al te veel handcontact haalde mn pa behendig de haak los en zette de brasem terug met zn net die nu vol met smurrie zat.




Even daarna was het bij mij weer prijs, en weer op de hengel zonder werkende pieper. Schijnbaar vonden ze mijn grondvoertje met wat hennep er door erg goed te doen vandaag. Toen de karper op de mat lag dacht ik in eerste instantie dat ik een terugvangst op de zelfde dag had. Deze schubkarper had het zelfde rare patroon kwa schubben als de karper die ik eerder die dag gevangen had. Maar na wat vergelijken van foto's bleek dit toch niet zo te zijn, dat zou wel heel apart zijn geweest.




De dag begon al redelijk op zijn eind te lopen en mn pa en ik waren al aan het overwegen om op te gaan ruimen. Maar het was nog niet gedaan met de aanbeten voor vandaag. Want weer stond mn linkse hengel krom, dus toch nog 1 laatste van de dag. Het voelde weer als een flinke en toen hij in het net gleed na een lange zware drill begon ik toch heel even te twijfelen of ik niet 2 x op een dag mn PR verbroken had. Maar helaas, met zijn 62 cm bleef hij onder mn nieuwe PR. Na wat laatste foto's heb ik de vis terug in het water gedaan en zijn we op gaan ruimen. Maar wat was het weer een lekker vis dagje. 5 pracht karpers voor mij en 1 brasem voor mn pa, en dat op een redelijk moeilijk water. Het lijkt op de vissen weer uit de winterslaap aan het komen zijn en ik kijk dan ook terug naar een geslaagde dag.  Ik heb nu al weer zin in volgend weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten