maandag 21 maart 2016

Het speeleiland project.

Na een aantal weekenden geblankt te hebben en wat dingen die in het privé leven even voorrang hadden was het bloggen er helaas een beetje bij ingeschoten maar dit weekend was er weer uitgebreid tijd om te gaan vissen en te bloggen. Vlak bij mij in de buurt zit een mooi eilandje met grote speeltuin die veel mogelijkheden bied om mooie stekken aan te maken. Met zijn 2 bruggetjes, 2 t splitsingen van de watergang,  een aantal duikers en redelijk wat stukken met rietkragen (die momenteel nog kort zijn) leek het me de perfecte plek om uit het vervelende ritme  van de blanks te komen. Om het geluk een beetje te helpen ben ik begin van de week begonnen met voorvoeren op 5 stekken met een mix van particles, mais, hennep en kikkererwten. 


2 uur voor de sessie had ik nog heel even snel de 5 stekken heel licht aangevoerd, en daarna eenmaal aangekomen op het eiland en alles opgetuigd te hebben kon het feest beginnen.  Het pennetje lag nog geen minuut in het water toen deze al direct een felle weg loper had, duidelijk een vis die was blijven liggen op de voerstek wachtend op meer. Na een hevige dril mocht ik een mooie schub van 57 cm in mn net laten glijden, het koste me echter wat moeite om hem in het net te krijgen want iedere keer als ik hem wou scheppen spurtte hij weer weg. En ook op de mat bleek deze schub nog vol energie te zitten, want hij bleef maar spartelen.


Dit was gelijk een mooie proef/ontgroening voor mijn nieuwe onthaak mat (de Mack 2 stalkingmat), en ik kan na vandaag niet anders zeggen dat het een super fijne mat is met opstaande randen en deze ideaal is voor het struinen. Mede door de 2 vakken aan de zijkanten waar je je tackle box en wat klein spul in kan mee nemen, en de uitneembare “weightsling” is zeer makkelijk bij veilig terug zetten van de vis.

Ook bij de volgende 2 stekken duurde het maximaal 5 minuten voordat het pennetje wegliep, de vis zat duidelijk op het voer. Ook had ik het idee dat de 2 kattenbrokjes (voor de geur) en het maisje op de haak (voor de kleur) een positieve uitwerking had in combinatie met wat hennep wat ik rond mn pennetje strooide zodra de pen stond. Op de 4de stek moest ik toch wat meer geduld op brengen, maar dat was niet zo lastig omdat ondertussen het zonnetje lekker op mn gezicht stond en het heerlijk was aan de waterkant. Een kleine 20 minuten later was er plots wat leven in de pen, een opstekker gevolgd door een kleine weg loper die ineens stil viel vlak voor ik wou aanslaan.



De vis bedacht zich schijnbaar want paar tellen daarna ging mn pennetje in eens onder en mn hengel trok krom.  Aan de dril leek ook maar geen einde te komen en ik kreeg het vermoeden dat het wel eens een flinke zou kunnen zijn. Maar wat bleek nou, het was een kruiskarper van maar 47 cm en die vechten toch behoorlijk wat harder als gewone schubkarpers. Na een fototje voor het archief heb ik snel de vis terug gezet en nog klein beetje bij gevoerd voordat ik weer naar de volgende stek ben gelopen, de laatste van de 5 die ik voor gevoerd had. 

Zou het hier dan ook weer zo snel prijs zijn als bij de andere stekken?! Ook hier kreeg ik al snel weer wat tikken op de pen, maar de aanbeet bleef even uit. Vol spanning zat ik weer te wachten op wat actie, want na het succes op de andere stekken en de snelle tikken hier kon het niet uitblijven. Kort daarna dook mn pen onder en begon mn slip flink lijn af te geven, ook deze keer weer een lange en hevige dril (blijft toch mooi op mn sportex hengel). Deze vis bleek ook een kruiskarper te zijn maar wel een slagje groter als de vorige, een wat gehavend exemplaar van 58 cm.


Verder mocht ik in de loop van de dag nog 3 mooie schubje op de mat verwelkomen en kon ik deze dag absoluut tot een geslaagde visdag bestempelen. De voercampagne heeft duidelijk zn vruchten af geworpen en ik ga deze strategie zeker weer toe passen. Wel ga ik kijken of ik iets kan afwisselen kwa voer wat ik voorvoer omdat ik geen dressuur wil creëren op dat water. Nu heb ik me van de week  laten vertellen dat er in die watergang ook spiegels zwemmen maar het zijn er schijnbaar niet zo veel, dus het lijkt me een mooie uitdaging om te kijken of ik er toch kan vangen. Er komt dus absoluut een vervolg op het speeleiland project, maar voor vandaag heb ik in ieder geval gebroken met de reeks blanks. 

8 opmerkingen:

  1. Lekker gevist en leuk nieuw project. Succes en veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. T was idd weer een fijn zo een mooi aantal vissen aan de kant te krijgen na al die blanks. Ik ga trachten dit jaar toch de spiegel van het speeleiland te vangen =)

      Verwijderen
  2. Zo, lekker gevangen terwijl er overall geblankt wordt. Jammer dat ik nog steeds geen foto's zie, want ben wel benieuwd hoe een kruiskarper er uit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kruiskarper is te herkennen aan twee kleine bekdraden. En hij moet op een karper lijken, zeelt en riviergrondel hebben immers ook twee bekdraden.

      Verwijderen
    2. @ FER, vreemd dat je de fotos nog steeds niet ziet :S.. heb er gelukkig verder nog geen mensen over gehoord maar kan daardoor ook geen oplossing bedenken. Hier heb je de direct link naar de foto van de kruiskarper in ieder geval (http://i1074.photobucket.com/albums/w416/onderhetkantje/200316speeleiland4_zpskqt7ipio.png)

      @ Frank, kruiskarpers zijn ook wat hoger gebouwd en blijven ook wat korter van lengte over het algemeen. Maar je hebt er wel een een goede tegenstander aan, want ze vechten vaak harder als normale schubs

      Verwijderen
  3. Mooie bezigheid. De blanks beginnen hier ook op te stapelen en dan is zo'n project wat jij doet een welkome verandering.

    Goed gevist,
    Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha mijn idee.. maar is nog geen garantie, want heb al eens eerder daar een campagne gehouden en toch een blank gehad. Nu nog op zoek naar de spiegel daar

      Verwijderen