maandag 23 mei 2016

Voorn op de pen.

Ondanks het weer wat ze afgaven had ik gisteren avond toch maar wat kattenbrokken op de week gezet met de gedachten dat het vast wel weer mee ging vallen. En dat deed het gelukkig ook toen ik vanochtend op tijd mn rondje op het eiland ging doen om voor te voeren. Ik werd verrast met wat ik zag toen ik aankwam, er lag een flinke schildpad die even hallo kwam zeggen aan de oppervlakte. Helaas was ik niet snel genoeg met een foto maken want voor ik zo ver was dook hij alweer onder. Na 7 mooie stekjes gevoerd te hebben die ik eerder deze week al gemaakt had tussen het omhoog schietende riet ben ik weer naar huis gegaan om mn spullen klaar te zetten. 



Eenmaal klaar met alles waren de weerberichten schijnbaar toch minder fictie dan ik dacht en was het al redelijk aan het regenen. Maar dat mocht de pret niet drukken, en mn regenpak zou me zeker een poos drooghouden. Ik heb eerst alle stekjes nog even heel licht aangevoerd met een klein beetje kattenbrokken en mais, en na het optuigen kon het vissen beginnen. Binnen de kortste keren had ik al meteen beetjes op de pen, van die hele kleine tikjes. Ik wist eigenlijk wel zeker dat het voorn was die mn aas met haak niet kon verschalken qua grote.

Het was me bij eerdere sessies op het eiland ook al opgevallen dat er veel kleine vis zoals giebel en blank/ruisvoorn aanwezig was. Op zich leuke bijvangst maar het doel lag toch echt meer bij de karpers voor vandaag. Na een paar keer een gat in de lucht geslagen te hebben omdat ik toch echt dacht dat er wat groters van de kattenbrokken aan het snoepen was, kreeg ik nu een langzame wegloper.  

Om niet weer mis te slaan besloot ik even te wachten met aanslaan, toen de pen helemaal onder was sloeg ik rustig aan en zette ik de haak. Er volgde een heftige dril en mn sportex stond weer mooi rond. Het was duidelijk een mooie vis, en tijdens de dril bleef de vis lang beneden. Eenmaal uit gestreden en op de mat bleek het een prachtige schub te zijn, die na wat poseer werk weer terug het water in mocht.




Deze stek was nu duidelijk verstoord dus tijd om te verkassen, en ook op de tweede stek was er binnen enkele minuten al actie op de pen. Weer een berg kleine tikjes gevolgd door een felle weg loper, bij het aanslaan voelde ik maar weinig weerstand en het bleek dan ook een om een gulzige ruisvoorn te gaan. Nog geen 10 minuten later werd weer mn pennetje gretig gepakt door nog een ruisvoorn. Blijkbaar was er een school op de stek beland, leuk om te vangen maar onvoorstelbaar dat ze gewoon een haakje 10 weten te pakken. Het voordeel van ruisvoorn is dat ze de stek niet direct verstoren dus ik bleef het nog even proberen.

Ook nr 3 liet niet lang op zich wachten, ik begon nu toch wel sterk te twijfelen om te gaan verkassen omdat ik het vermoeden had dat de voorn de overhand had op deze stek. Maar goed de aanhouder wint dus ik ben nog even gebleven op deze stek. En mijn geduld werd beloond, in eerste instantie had ik weer het idee dat er een voorn met de haak bezig was gezien het feit dat mn pennetje maar kleine tikjes kreeg, maar toen ik aansloeg volgende er een explosie in het water en sprong er een mooie grote schub uit het water.  Na een korte maar stevige dril lag er weer een prachtige schub op de mat.

Hierna ben ik door gegaan naar de volgende stek, en ondertussen was het opgehouden met zachtjes regenen. Gelukkig kon ik op deze stek  een beetje onder een boom staan zodat ik toch soort van uit de regen stond. In eerste instantie bleef het een poosje stil en pas na een half uur zag ik weer wat leven op het pennetje. Weer kleine tikjes, dus vermoedelijk weer voorn. En ja hoor, bij het aanslaan op een kleine wegloper zat er weer een mooie ruisvoorn aan de haak. Het ging lekker zo,  geen karper maar wel een leuke bijvangst en al heel de tijd actie.




Ook stek nummer 4 was het weer het zelfde verhaal, een poosje stilte en weer een ruisvoorn die gulzig met het pennetje er vandoor ging. Onder tussen begon mn regenpak op de naden en de rits toch een beetje door te lekken dus besloot ik de boel in te pakken en richting huis te gaan. Het was een mooie korte sessie en lekker gevangen. Volgende keer graag weer wat mooi weer..

4 opmerkingen:

  1. De ruisers liggen blijkbaar opgestapeld, ook prachtige vissen overigens. Het goud met de rode vinnen is schitterend. Het eilandje houd je goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het eilandje is super :D! dicht bij huis, grote diversiteit aan vis enz. Plus ik heb mn targets nog niet gevangen daar.. Ben nog steeds op zoek naar de spiegels of graskarpers.. Binnenkort ga ik eens kijken met de vaste stok hoeveel voorn ik kan vangen op een middag :P

      Verwijderen