zaterdag 7 mei 2016

Totaal in eigen wereld.

Het was weer eens tijd om een dagje te gaan pennen aan het zuiderdiep, en door het goeie weer beloofde het een mooie visdag te gaan worden. Hans er ik waren al op tijd op pad en arriveerde rond kwart voor acht op plaats van bestemming. Bij aankomst werden we getrakteerd op een waar spektakel van grote plonzen, bewegend riet en grote staarten boven water. Het was duidelijk dat de paai in volle gang was, en bij ons sloeg de angst toch wel beetje toe dat de karpers meer oog voor elkaar zouden hebben als voor het aas.

Nadat we weer op meerder locaties gevoerd hadden konden we na het halen van een vergunning en een lekkere bak koffie aan de slag. Door al dat geweld in het water stonden we allebei te springen om te beginnen want het was duidelijk, er zat zeker vis. Ik had 2 hengels mee genomen vandaag om makkelijk en vooral snel te kunnen wisselen tussen het vissen op de bodem en aan de oppervlakte. Op de eerste stek begonnen we allebei aan een zijde van een grote water doorlaat met drijvend aas, want eerst op de bodem en dan drijvend jaagt alleen de vissen maar weg aan de oppervlakte.

Door het feit dat de vissen al paaiend zonder blikken of blozen kort tegen de kant gewoon op het zicht langs kwamen had ik besloten om daar dan ook een lijntje in het water te gooien. Binnen enkele minuten werd mn lijn wild naar beneden getrokken, dus ik sloeg meteen aan en het was meteen prijs. Er volgende een hele wilde en vreemde dril waarbij mn hengel helemaal rond stond, het leek er heel erg op dat ik hem vals gehaakt had. Eenmaal op de mat klopte mijn verwachting en het bleek dat ik hem in zn buik te pakken had. Maar wat een pracht spiegel zeg ondanks de paar beschadigingen maar dan moest van al dat wilde paaien zijn.


Even hierna kreeg ik weer een flinke tik op mn pen, maar dit bleek een lijnzwemmer te zijn. Ik ben hierna even een klein stukje verder gelopen maar een mooie pluk riet waar ze steeds doorheen vlogen. Na een kat en muis spel wat er met me gespeeld werd had ik het na af en toe wat bijvoeren van wat maden toch voor elkaar gekregen een weg loper te forceren, en ik wist zeker dat de karper voor het aas gegaan was en geen lijnzwemmer die ik weer vals gehaakt had. Mn slip begon te gieren en ik zag echt een enorme karper van tussen het riet vliegen. Ik moest me zelf flink schrap zetten want mn sportex vloog helemaal rond, toen plots mn hengel zich weer rechte en ik beschoten werd door mn pen, lood en haak.

Toch enigszins teleurgesteld zijn Hans en ik naar de volgende stek gegaan. Maar blijkbaar waren de lijnzwemmers het enigste wat we gingen zien vandaag, en was paaien het enige wat de karpers voor ogen hadden. En dit bleef ook aanhouden tot na het avond eten. We zijn na een lekker patatje en een nog lekkerder biertje weer terug gegaan naar de eerste stek waar we de enigste vis van de dag geland hadden. De zon was al flink aan het zakken en de temperatuur was al wat aangenamer aan het worden, ook het plonzen en wilde gedoe in het water was ondertussen een heel eind op gehouden en alleen de brasems waren nog aan het vozen. Zouden de karpers dan nu eindelijk gaan eten, of zouden ze uitgeput tussen het riet liggen?!

Toen we op deze stek aankwamen zagen we in de water doorlaat tussen het drijfvuil een mooie karperbek happen naar de brokjes die er nog steeds lagen van s’ochtends. Deze heb ik aan Hans over gelaten en ik ben weer naar het polletje riet gegaan waar ik er s'ochtend. In mn ooghoek zag dat hans uit het niks met een kromme hengel stond en zo aan het water te zien was hij een flinke bak aan drillen. Ook deze dril was een rare, want ook deze schub was blijkbaar vals gehaakt in zijn staart. Dat zag er echt heel apart uit, als je normaal gezien eerst een kop boven verwacht en nu heel de tijd alleen maar een staart boven ziet komen. Maar ook dit was een pracht vis toen hij op de mat lag en een flinke ook met zijn 71 cm, na wat foto's hebben we hem snel weer te water gelaten.




Ik was ondertussen weer een kat en muis spelletje aan het spelen met een vis op het zelfde stuk waar ik s’ochtends ook al aan het peuteren was en wederom had ik er 1 over de streep kunnen trekken. Maar helaas mocht ik deze ook niet over het koord van mn net laten glijden omdat na een korte dril plots de lijn los schoot en ditmaal bleek het de knoop te zijn waar mn haak mee vast zat die het begeven had. Ik baalde stevig van de 2de losser die ik had en ik zag ook nergens geen beweging meer in het riet, dus de stek was duidelijk om zeep waar ik zo veel moeite voor had gedaan er 1 te strikken.

Hans had in het half uur er na nog 2 keer beet, maar helaas zijn ze allebei de mat ontglipt. De een loste omdat de haak uit zn bek kwam en de andere omdat de ook bij hem de knoop brak, alsof het lot er mee speelde. De karpers waren duidelijk aan het azen gegaan, maar het was al te laat. Het begon ondertussen alweer bijna donker te worden en wij diende als bloedbanken voor de muggen.

Ondanks de 2 vissen die we uiteindelijk geland hadden na deze lange dag pennen heb ik er met volle teugen van genoten, het is toch best bijzonder om zo veel vis zo actief te zien. Maar de karpers waren duidelijk in extase en alleen in hun eigen wereld. Over een poosje zeker weer terug naar het zuiderdiep als de vissen meer aan het azen zijn en dan heb ik nog een spreekwoordelijk appeltje te schillen met de prachtige 20 ponders die daar rond zwemmen.

4 opmerkingen:

  1. Dit weekend werd er idd flink gepaaid, mijn ervaring is dat nooit alle vissen mee doen, maar dan moet je niet direct tussen de paaiende vissen hengelen. Doe je dat wel dan ga je vissen voor zeker vals haken, moeten we niet willen, tenminste vind ik. Dat zo'n paaisloot een grote aantrekkingskracht heeft is ook zeker, ook op mij en daar heb ik afgelopen weekend ook gebruik van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heey FER, we bewust ook wat rustigere stukken gepakt op te vissen.. Andere stukken waren helemaal niet te doen kwa drukte en omdat ook tussen de paaiende karper bergen met paaiende brasem rond zwom. we hebben er een aantal aan het azen gekregen maar ik had dus de pech met los schieters en 1 die dus onwillig vals gehaakt zat. De andere 2 die ik aan de lijn had waren duidelijk wel aan het azen maar helaas de dans ontsprongen.

      Groet

      Verwijderen