dinsdag 14 juni 2016

Giebelend aan de waterkant.

Omdat ze zulk slecht weer af gegeven hadden voor het weekend, was ik eigenlijk van plan een weekendje over te slaan en de hengel opgeborgen te laten staan. Toen ik zondagochtend toch redelijk op tijd uit mn bed kwam viel het weer ten op zichtte van alle voorspellingen enorm mee, dus heb ik toch maar snel wat kattenbrokken in de week gezet. Om toch wat rekening met eventuele buien te houden besloot ik om naar het hertenkamp te gaan voor een korte sessie  wat lekker dicht bij huis is, dus mocht het te gek worden dan kon ik weer snel lekker droog op de bank zitten.


Toen de brokken zacht genoeg waren, ben ik snel op de fiets gesprongen om een aantal stekken aan te maken en daarna weer huiswaarts gegaan om mn spullen klaar te zetten. Want door het plotse besluit om toch te gaan vissen was dat er niet van gekomen. Eenmaal aangekomen met n spullen op het hertenkamp duurde het niet lang voordat er leven in de brouwerij was. Overal in het water vollop bellen, en ook heb ik een paar vissen aan de oppervlakte gezien.

Na een paar vage beetjes op de pen, had ik na een kwartiertje de eerste vis aan de haak. Ik kreeg bijna geen weerstand en het bleek om een klein giebeltje te gaan, die vol met leven zat en wild door de stek heen en weer schoot. De giebel word door veel vissers hier in de buurt gezien als een ware plaag, maar ik vind ze wel grappig op zich. Alleen jammer dat nu meteen de stek verstoord was dus op naar de volgende. Ook hier melde zich al snel weer een vis zich bij mijn aas en mn pennetje werd fel weg getrokken.



Dit bleek na een korte drill giebel nummer 2 te zijn en ook de 3de giebel hapte gulzig de kattenbrokken op mn haak weg. Het leek er op dat het een middagje giebels verschalken zou worden maar een mooie karper zou ook fijn wezen. Helaas viel het na die derde helemaal stil en kreeg ik helemaal geen tikjes meer op de pen, terwijl er wel een heleboel activiteit in het water was. Redelijk frustrerend maar niks aan te doen. Ik ben daarna alle stekken af gegaan en heb van alles geprobeerd, en heb zelfs geprobeerd om op verschillende dieptes te vissen door mn afzink loodje van de lijn te halen. 

Een goed ander half uur verder was ik weer terug bij 1 van de 2 kommetjes, en was ik ook weer op de bodem aan het vissen. Eindelijk kreeg ik weer wat tikjes op de pen en daarna ook een voorzichtige wegloper. Om er zeker van te zijn dat de vis er vol voor ging besloot ik nog heel even te wachten met aanslaan tot de lijn wat strakker gelopen was. Na het aanslaan begon mn slip volop te rammelen en het leek er op dat ik dan eindelijk een karper te pakken had. Tijdens de dril dook de karper door een hoop met bladeren en takken en er volgende een groot zwart slip spoor door het water.


Eenmaal op de mat bleek het een wat kleiner karpertje te zijn als dat ik ingeschat had, maar mocht de pret niet drukken. Op naar de volgende, en aangezien het nog steeds droog was begon de korte sessie toch al aardig op te lengen. Ik kon het niet laten om het nog even te proberen in het andere kommetje waar ik in eerste instantie al karper verwacht had.

Na een aantal weglopers die bij het aanslaan alleen een gat in de lucht als gevolg hadden, was ik zeer gebrand om hier nog een vis te vangen. Ondertussen had ik er een toeschouwer bij gekregen die vol trots over zijn glorie dagen als pen visser aan het vertellen was, terwijl ik zeer geconcentreerd mn pennetje in de gaten aan het houden was. En om eerlijk te zijn heb ik het meeste gemist van wat hij verteld heeft.

Toen het ouwe baasje weer weg was kon ik me weer volledig bezig houden met wat er met het pennetje gebeurde en alle activiteit er om heen. Uit het niks schoot mn pen weg en bij het aanslaan moest ik meteen mn slip meteen blokken omdat de karper duidelijk van plan was het riet in te duiken. Aan de run die hij nam voelde het duidelijk dat het om een mooie ging en het beloofde dan ook een mooie afsluiter van de dag te worden.

Het koste me dan ook best een tijdje om deze schubkarper af te drillen en in het net te krijgen. Dit mede omdat het riet om me heen redelijk hoog stond en ik niet echt duidelijk kon zien waar hij naar toe wilde. Eenmaal op de mat bleek het een punt gave schub te zijn van 60 cm. Gelukkig waren er wat mensen die langs liepen en even een foto wouden maken, en daarna kon de vis weer lekker terug gaan zwemmen. 



Het was ondertussen gaan regenen dus besloot ik dat het was tijd om naar huis te gaan en een punt achter deze sessie te zetten. Het is een vreemde sessie geweest waar ik meer karper verwacht had en met veel vage aanbeten zonder dat er echt gretig geaasd werd door de karpers maar duidelijk wel door de giebels. 

9 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dankje :D, ben wel nieuwschierig wie dit bericht achter gelaten heeft.

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen Paul. Met een zelf gebouwd pennetje neem ik aan.

    Eddy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heey Eddy, thx.. Uiteraard met de eigen pen haha.. Als je ze zelf maakt hoef je er geen meer te kopen he ;)

      Verwijderen
  3. Een middagje giebeltjes tikken kan best vermakelijk zijn als ze in groten getale aanwezig zijn, toch leuk dat het je ook nog gelukt is om twee karpers te vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heey Nick, zeker leuk hoor om giebels te vangen.. maar heb liever karpers om eerlijk te zijn haha.

      Verwijderen
  4. Lekker verslagje weer Paul, je rommelt lekker door zo.
    Vis genoeg bij jullie, die giebels kunnen een enorme plaag zijn, echt heel licht materiaal geeft nog wel wat sport (0,75lb en minder bv) maar op een karperhengel zijn ze vaak snel uitgesparteld.

    Mooie karper die laatste, tight lines!

    gr Andries

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heey andries, zeker genoeg vis hier in de buurt. Maar niet echt diversiteit kwa soorten karpers. Het is eigenlijk alleen maar schubkarpers wat de klok slaat. Maar nog genoeg vissen die op mn lijstje staan om te vangen.. K ving de giebels op mn sportex 1,5 lb en die is idd wat je zegt al te zwaar eigenlijk om leuk giebels te vangen :P..

      groetjes

      Verwijderen
  5. Momenteel zijn de kleine visjes, lees voorns, over actief en pakken alles wat ze kunnen verschalken, ook als het te groot is zorgen ze voor veel onrust. Tis niet anders momenteel. Giebels hebben iets schattigs over zich. Maar ook een baksteek van een Giebel kan ik wel waarderen. Natuurlijk zijn de karpers een stuk sterker, dat zijn de bonusvissen.

    BeantwoordenVerwijderen