maandag 25 juli 2016

Statisch geweld.

Eindelijk weer terug van weg geweest, na een zeer drukke periode van veel werken, thuis verbouwen en de overgebleven uurtjes toch nog enigszins in proberen te vullen met wat korte sessies om toch mn visje te vangen is het dan eindelijk weer tijd voor een nieuwe blog. Na lang wikke en wegen heb ik laatst de knoop door gehakt om ook het statisch vissen een poging te wagen en heb ik een mooi setje hengels (de Sonik SKS black 2,75 lbs)  en molens (Shimano Beastmaster XTA 7000) aangeschaft. Dit weekend was het zo ver om ze eens goed uit te testen op wat plaatselijke wateren.



Zaterdag ochtend stond Nick al om 8 uur bij mij om vanaf daar door te gaan met de fietskarren richting Ruurd om een dag sessie aan de Oost veste te doen. Toen alle lijnen ingegooid en uit gevaren waren, duurde het nog geen half uur voordat de eerste vis zich melde en mn pieper te keer ging. De Sonik hengel kreeg meteen zijn vuurdoop omdat het ging om de lijn die kort tegen een eilandje lag en er volgende dan ook een korte maar stevige dril. Het was een prachtig schubkarpertje die de eer had om de eerste te zijn op mn nieuwe hengels.




Op de zelfde stek volgde al snel weer een aanbeet maar hier was ik iets minder blij mee, het ging namelijk om een dikke slijmerige brasem die we in het water onthaakt hebben. Ondanks dat het een brasem was, was het toch een goed teken dat we al zo snel 2 vissen gehaakt hadden en het beloofde dan ook een heerlijke vis dag te worden, mede omdat we ook over het hele water veel springende vis zagen.

Hierna was het nick die aan de beurt was, binnen no time had hij 2 mooi schubs gehaakt op een verre lijn aan de overkant van het water. De drills leken behoorlijk lang te duren omdat de vissen de hele plas over zwommen voor dat ze richting het net kwamen en op de mat belande. Toen nick na deze 2 vissen de voerboot weer te water wou laten vergiste hij zich even in het kantje en er schoot een plank los met het gevolg dat zijn voet tot voorbij zn enkel het water in schoot en dus zijn jolly vol water stond.





We hadden de grootste lol hier om met zn 3en en mijn goalpost diende al snel als droogrek, maar uiteindelijk had Nick de grootste lol omdat hij hierna nog 3 mooie schubs wist te strikken en het verder bij Ruurd en mij stil bleef. Het kon natuurlijk niet uitblijven dat er bij mij ook nog wat mis ging, want ik moest zo nodig nog een klein slootje in schieten die haaks tussen onze hengels stond waar je alleen over of omheen kon. 

Tot mijn grote geluk had ik het wel droog kunnen houden dus dat was al een hele opluchting.  Vlak voor dat we gingen opruimen ging gelukkig bij Ruurd ook zijn pieper nog een keer helemaal los en mocht als afsluiter ook nog een mooi schubje op de mat verwelkomen. Het was geen reus maar zeker een mooie vis, en hierdoor was Ruurd gelukkig niet op een blank geĆ«indigd. Na het opruimen was het tijd voor een heerlijke bbq en een wel verdient biertje bij Nick thuis, wat heerlijk heeft mogen smaken.



De volgende dag heb ik Ruurd nog zo gek kunnen krijgen om nog even mee te gaan om een korte instant sessie te doen aan een ander watertje om de nieuwe soniks verder te testen. Toen we aankwamen bij het water zagen we echt heel veel vissen aan de oppervlakte dus ik had het voorgevoel dat we niet veel gingen vangen, omdat ze volgens mij nog lekker lagen te zonnen in de heerlijke avond zon.


 Ik had het geluk dat Ruurd zijn voerboot weer bij had omdat er veel begroeiing en overhangende bomen waren dus hij heeft 1 lijn uitgevaren en de andere heb ik uitgelopen. Binnen nog een 10 minuten nadat beide lijnen in het water lagen en er gevoerd was had ik een keiharde run op 1 van mn hengels. Helaas dook deze meteen de bomen in en was meteen alles kwijt. Het voelde echt als een super vis maar helaas zullen we dat nooit weten.

Ook op de andere voerstek duurde het niet heel erg lang voordat er actie was. Uit het knalde mn hanger omhoog en begon mn pieper te brullen. Gelukkig kon ik deze vis nog optijd blokken want het was duidelijk dat hij ook in 1 streep richting de begroeiing wou. Dit maal kon ik voorkomen dat ik de vis verspeelde en mocht deze vis mooi afdrillen. Door zijn formaat had ik hier nog een beste klus aan, maar toen de vis eenmaal op de mat lag kon ik mn geluk niet op. Een prachtige grote volschub wat meteen een nieuwe PR was. Nadat Ruurd een aantal foto's gemaakt had hebben we de vis terug het water in gedaan 



Na het opnieuw uitvaren van de lijn was Ruurd iets te fanatiek geweest met zn voerboot en zat hij aan de overkant vast in de bomen. Dat kon 1 ding betekenen en dat was zwemmen! Ondanks dat het erg vervelend was kon ik de tranen van het lachen nog net binnen houden toen ik aan de overkant Ruurd ineens tussen de bomen uit zag komen. Gelukkig kon hij er zelf later ook om lachen en het water was goed op temperatuur. Ook het zonnetje wat er nog was, zorgde dat hij snel opgedroogd was.

Het was echt een heerlijk vis weekend met veel gelach en een pracht vis en tevens nieuw PR als afsluiter. De nieuwe hengels en molens zijn nu mooi getest en goed gekeurd bevonden.  Dus op naar de volgende.

4 opmerkingen:

  1. Dat zijn de memorabele momenten en wat samen vissen ook zo leuk maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha idd.. en met deze 2 er bij is het altijd garantie voor lol!

      Verwijderen
  2. Een PR en dan met zo'n volschub, helemaal goed, zeker als je nog een paar keer dubbel ligt van het lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he, wat een plaatje is het.. ben er ook zeer blij mee moet ik zeggen!

      Verwijderen