donderdag 4 mei 2017

Penvisdag Den Haag

Afgelopen zondag stond er weer een leuk vistripje op de kalender en dat was de penvisdag in Den Haag, deze dag word al een aantal jaar verzorgd door Ben Scholten. Dit jaar was mijn eerste keer dat ik mee deed en het wekkertje stond dus zaterdag nacht al om kwart over 3 om op tijd daar te zijn. Hoe vreemd het ook is, maar voor zulke dagen heb ik minder moeite om uit bed te komen als voor een dagje werk.



Om stipt kwart over 4 stond Hans voor de deur, en hij had er net zo veel zin in als mij. Na een goeie 2 uur waren we eindelijk op onze bestemming aangekomen en zijn we op verkenning gegaan naar een aantal goeie stekken en er was behoorlijk veel keus, want Den Haag heeft erg veel mooi viswater. We hebben deze stekken zorgvuldig voorzien van het nodige voer en zijn toen naar de welkoms bijeenkomst gegaan. Hier troffen we een flinke groep met allemaal fanatieke penvissers aan, en een verhaaltje van Ben was het dan eindelijk zo ver dat er gevist kon worden.

Eenmaal op de eerste stek was ik erg blij dat ik mijn 11ft penhengel ook mee had genomen wat deze stek lag vol in/tussen de bossen en met overhangende bomen dus hoe korter hoe minder gestoei. Terwijl ik tussen de struiken mn hengel in orde aan het maken was zag ik plots tussen een paar hongerige karperbekken boven komen die gulzig aan het happen waren en ook bij de stek van Hans was dit het geval. Totaal onverwacht want het was deze morgen nog behoorlijk fris. Bij mijn stek zat er 2 mooie schubjes en ik stond er van te kijken dat ze niet van mij geschrokken waren want ik stond echt op nog geen halve meter.

1 van de 2 was een behoorlijke en die moest en zou ik uiteraard te pakken krijgen. Doordat ik ineens heel gehaast te werk moest gaan zat ik plots toch vast in de bomen boven me. Zonder na te denken haalde ik snel wat lijn van de molen zodat het brokje met veel geluk voor zijn neus in het water belanden en hij pakte het nog ook. Met wat geluk trok de schub tijdens de run meteen mn lijn uit de boom en kon de dril beginnen. Heerlijk explosief en na wat stoeien lag er een fijne schub op de mat van 72 cm.



Ook  bij Hans duurde het niet heel lang voor de eerste vis op de mat lag. Schijnbaar was het tijd voor ontbijt voor onze geschubte vrienden. Want ondanks dat ik maar weinig ruimte had om ze van de stek af te drillen (eigenlijk geen), bleef het erg goed lopen en had ik binnen nog 3 schubs en 1 verdwaalde brasem in het net gehad. Het feest kon jammer genoeg blijven duren want op en duur waren de vissen duidelijk vertrokken en viel het stil, tijd om naar de volgende stek te gaan.

Op deze sloot stond de wind behoorlijk over het water en was het dus vrij lastig om de pen op zn plek te krijgen en te houden. Hans wist nog wel 3 mooie schubs te vangen onder een duiker vandaan. Dus toen stond de stand weer gelijk, altijd heerlijk die onderlinge strijd. Hierna zijn we op de volgende stekken gaan kijken maar helaas bleef het verder stil. We hadden nog een klein uurtje de tijd om nog 1 stek te bezoeken voordat we weer naar de “verzamelplaats” moesten. We hadden s’ochtens vroeg al voorgevoerd bij een brug maar hadden verder niets meer bij gevoerd later die dag dus het was een wilde gok om nog even bij die brug te kijken.

Deze gok bleek een hele goeie te zijn, nadat mn pennetje een kleine 20 minuten in het water lag met een paar brokjes en een klein bedje hennep liep de pen ineens weg. Bij het aanslaan voelde het als een blok beton en er ontstond een hele hoop geweld in het water. Er ontstond een stevig gevecht tussen mij en wat bleek een bak van een schubkarper te zijn. Ik had al snel in de gaten dat ik hem vals gehaakt had waardoor hij nog harder en wilder vocht. Eindelijk had ik de vis uitgeput en kon ik hem in het net laten glijden. Ik schrok heel even want met zijn 25 pond bleek hij groter te zijn dan verwacht en het was het maar net dat hij in het net paste.



Eenmaal op de mat heb ik snel Hans gehaald voor  wat fotos en na het wegen en meten mocht hij weer lekker terug het water in. Wat een afsluiter van de dag, maar het feest was nog niet voorbij. Want terwijl  in nog even stond na te genieten en de adrenaline liet zakken stond Hans ook ineens met een kromme hengel. Ook hij kreeg een zware dril voor zn kiezen en lande ook een bak van een schubkarper. Net een slagje kleiner maar dat mocht de pret en euforie absoluut niet drukken. Onze dag was geslaagd en we konden met mooie fotos en mooie verhalen terug naar de rest van de groep.



Ik wil nogmaals Ben bedanken voor deze geslaagde penvisdag in Den Haag en volgend jaar staat hij zeker weer op de agenda. We hebben nog even nagepraat met de andere en toen zijn we weer in de auto gestapt richting Zeeland. Wat een dag, 1 voor het boekje. 

2 opmerkingen:

  1. wow, kan me voorstellen dat je voortaan vaker in het Haagse met hengel te zien bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ja klopt fer :D! Zeker heel fijn daar.. veel mooi water en schijnbaar ook hele mooie vissen ;)

    BeantwoordenVerwijderen