maandag 18 april 2016

Lekker dagje vissen.

Zaterdag ben ik weer een dagje op stap geweest met Hans, en dit maal op voor mij nieuwe wateren. Het leuke van nieuwe wateren is toch altijd wel dat je niet weet wat je kan verwachten, en ondanks dat ik ze niet kende liggen ze toch heel erg dichtbij. Hans was al lekker op tijd wezen voeren zodat toen we om 12 uur aankwamen we meteen konden beginnen. Ik was ondertussen op de eerste locatie aangekomen en Hans kwam kort daarna ook omdat hij ook alvast op de Zwaakse Weel heeft gevoerd waar we later op de dag naar toe zouden gaan.




De eerste stek was redelijk lastig te bereiken door het hoog riet en wilde struiken, maar het was zeker de moeite waard. We konden allebei aan een kant staan van een grote duiker die onderdoor een dijk ging. De vis zat duidelijk op het voer want binnen de kortste keren had Hans al 3 mooi schubjes op de kant en 1 losser. Ook aan mijn kant zat de vis goed op de aangevoerde stek en het duurde dan ook niet lang voordat ik de eerste aanbeet van de dag kreeg. Je kon duidelijk merken dat het om polder karpers ging want ze waren lang en slank en vochten enorm hard.

Na een stevige dril was ik zo ver om de karper over het koord van mijn net te laten glijden. Maar helaas dacht de vis er anders over want vlak mijn net wist hij zich zelf te ontdoen van de haak en zwom terug het diepe in. Gelukkig duurde het niet lang voordat de volgende aanbeet  kwam en deze keer zat de schubkarper goed gehaakt en kon ik mn eerste vis verwelkomen op de mat. Hierna viel het stil en zijn we verder gegaan naar het volgende deel van deze water gang. 

Hier was ook weer zo een zelfde duiker die onderdoor een dijk ging.  Ik ben aan de linkse kant tussen het riet gaan zitten waar ook een overstortje op uit kwam en Hans was aan de andere kant tussen de rietkragen gaan zitten. Op deze stek zat duidelijk ook leven, want we zagen een karper springen en het duurde niet lang voordat we beet hadden. Eerst had Hans een mooi schubje te pakken die in het riet aan het wroeten was. En een kwartiertje daarna hadden we plots allebei beet, zowel Hans als ik hadden na een mooie dril mooie en bijzondere vissen te pakken. De schub die Hans te pakken had was er 1 van 81 cm en het was het formaat vis die we hier zeker niet verwacht hadden. En ik had een ghost karper van 59 cm op de mat liggen,  na wat fotos hebben we de vissen weer los gelaten.






Daarna zijn we door gegaan naar de volgende stek aan de andere kant van de zelfde duiker. Hier waren wat rietkragen en een grote pol riet in het water, mooie stekken die er zeer veel belovend uit zagen. We hadden hier ook nog wat extra bij gevoerd voordat we aan de andere kant van de duiker gingen beginnen. Binnen de kortste keren hadden zowel Hans als ik actie op de pen en wisten we allebij een mooie schub te vangen,  Hans had ook nog aan de andere kant van de rietpol een losser. 

Blijkbaar waren ze niet geschrokken van de losser want enkele minuten laten had Hans alweer beet. Deze schub was wel een wilde want hij ging dwars door de rietpol heen en daarna door mijn stek heen voordat Hans hem kom netten. Er was nu zodanig veel onrust geweest in het water dat we besloten onze spullen te pakken en te vertrekken naar de Zwaakse weel. Deze watergang was zeker een succes en ik ga hier zeker binnenkort weer terug naar toe om te kijken wat er nog meer voor moois zwemt.

Eenmaal aangekomen op de Zwaakse weel viel het me toch een beetje tegen, ook hier was ik nog nooit eerder geweest. Het is een water van natuurmonumenten en er is ook echt maar 1 steiger waar je kan en mag vissen. Je kon duidelijk zien dat hier veel gevist werd door de bomen die versierd waren door kapot getrokken lijnen en “vissersafval” wat her en der lag. Op een verdwaalde karper na die Hans had weten te strikken was er verder helemaal geen teken van leven en we zijn hierna dan ook weer richting huis vertrokken. Dit word dus niet echt een water op mn lijstje waar ik vaker zal terug komen.

Doordat ik nog best wel wat kattenbrokken over had van deze middag besloot ik nog even 2 stekken voor te voeren op een watertje bij om de hoek, zodat ik daar na het eten nog even een paar uurtjes met de pen kon proberen of ze hier ook nog wouden bijten. Ik loop eigenlijk iedere dag wel een keer langs dit water met de hond en zag dat er de laatste 2 weken steeds meer activiteit aan de oppervlakte is.

Toen ik terug kwam bij het water zag ik op de eerste stek overal activiteit en de eerste 2 karpers lagen dan ook redelijk snel op de mat. Geen grote maar wel mooie punt gave visjes. De eerste was een mooi kruiskarpertje met die al onder de paaipukkels zat, en dat was de eerste die ik dit jaar gezien heb met paai pukkels.  Omdat de stek nu wel verstoord was door het drillen van deze 2 ben ik een meter of 20 opgeschoven naar de 2de stek. 

Ook hier weer volop aasbellen,  maar een wegloper bleef in eerste instantie uit. Na een half uurtje werd ineens mn pen wild onder getrokken en dook mijn lijn tussen een paar takken. Ik moest flink mn best doen het karpertje er van tussen te krijgen maar na wat gestuntel is het dan eindelijk gelukt. Na de vis onthaakt te hebben, heb ik mn pen weer snel op de stek te water gelaten wat volgens mij was het nog niet gedaan op deze stek. Direct had ik een opsteker, alsof ik de kattenbrokken boven op het hoofd van het schubje had laten zakken en na een korte dril lag nr 4 van vanavond op de mat. 





De vissen hadden er duidelijk zin in vandaag, en toen ik mn haakje aan het voorzien was zag ik in de rietkraag wat riet ongecontroleerd bewegen en dat was duidelijk niet de wind. Het was een kans die te mooi was om waar te zijn dus ik sloop richting het riet en liet zachtjes mn pennetje er tussen zakken. Precies rond het pennetje begon het riet hevig te bewegen en mn pen dook onder. Snel dirigeerde ik de karper van tussen het riet en kon hem in het net laten glijden. Wat een snelle aanbeet en wat een kick geeft het om zo een karper van tussen het riet te vissen.  

Blijkbaar waren ze niet geschrokken want in de zelfde plukje riet bleven de stengels rommelen. Dus ik kon de verleiding niet weerstaan om het nog eens te proberen. En wederom was het direct raak, 2 vissen in nog geen kwarier tijd. Wat een dag! Ondertussen was het al wat gaan regen en de lucht zag er behoorlijk dreigend uit,  tijd om in te pakken en weer naar huis te gaan dus. Het was een heerlijk dagje vissen zo, en je kan goed merken dat het seizoen nu echt los begint te komen. 

2 opmerkingen:

  1. Begint los te komen, volgens mij ben jij helemaal los gegaan! Heb ze niet opgeteld maar je hebt er de nodige gevangen dit weekend. Zelfs een ghost karper in de polder en een enorm formaat voor Hans. De volgende keer op het 'nieuwe' water zullen de verwachtingen hoog gespannen zijn na de vele vangsten de eerste keer. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het waren er voor mij 9 en voor hans ook zo iets ;). En het hoogseizoen is nog niet eens begonnen, dus ben benieuwd wat de zomer gaat bieden. Waarschijnlijk dit weekend weer terug de polder naar dat water, dus we gaan het zien wat het me zal brengen.

      Verwijderen