maandag 4 april 2016

Weekend vol goede verwachtingen.

Door de aanhoudende goede temperaturen en het feit dat volgens de weersverwachtingen dit weekend het kwik de 20 graden aan zou tikken keek ik uit naar het weekend. 2 dagen op stap om mooie karpers te vangen. Zaterdag vroeg heb ik Harry opgehaald om de polders van Middelburg in te gaan waar ik al een aantal keer met de pen was geweest. Ditmaal leek het mij een goeie tactiek een keer de method feeder mee te nemen zodat we geen last zouden hebben van het gemaal mocht deze aan gaan. Eenmaal daar aangekomen hebben we een mooi stuk van de watergang uitgekozen en onze spullen uitgestald. Na wat overleg wie waar ging liggen en het nodige voerwerk kon het wachten op de eerste vis beginnen. 



We waren allebei begonnen met zoeken aan de overzijde van de watergang  naar stekken waar ze zouden kunnen zitten. Nadat er al enkele uren verstreken waren zonder enige indicatie van leven en we van alles geprobeerd hadden kwa voertjes en aasjes besloten we het onder het eigen kantje te proberen. Hier duurde het niet lang voordat Harry een explosieve aanbeet kreeg, op een simpel maisje. Dat is het mooie van vissen met de method feeder onder het kantje. Na een korte dril lag een een mooie schubkarper op de kant van 66 cm, een punt gaaf exemplaar.
 

De kop was er af en van ons mocht de volgende snel volgen, maar na de eerste aanbeet bleef het vervolgens weer doodstil. Ook nu zijn we weer aan het zoeken en proberen geslagen wat nu het beste aasje zou wezen om de volgende karper over de streep te trekken. Een goed uur laten zagen we plots een grote tik op mijn rechtse hengel. Vol adrenaline wou ik aanslaan, maar kon me zelf nog net beheersen om de vis rustig zijn gang te laten gaan en zich zelf te haken. 

5 minuten na die tik op mijn hengel ging plots Harry zijn pieper af en maakte de karper een flinke run. Ik vermoed dat deze karper de zelfde was die eerst bij mijn feeder bezig was geweest. Eenmaal op de mat bleek het een weer mooie schubkarper te zijn, maar wel een stukje kleiner als de vorige. Helaas bleek dit ook meteen de laatste vis voor de dag te zijn en een uurtje later zijn we in gaan pakken en richting huis gegaan.  Jammer genoeg was de eerste dag dus voor mij geĆ«indigd in een blank en 2 vissen voor Harry, terwijl alles er toch op wees met dit prachtig vis weer dat het toch eigenlijk niet anders kon om wat meer aan de haak te slaan. Maar goed het is en blijft vissen en het enige wat je kan doen is positief blijven. 

Dus zondag weer op pad, nieuwe ronde nieuwe kansen zullen we maar denken. Ditmaal had ik met Hans afgesproken aan 1 van de vestes in Middelburg om de karpers te gaan belagen met de pen. Ik was wat eerder als Hans aangekomen en had alvast voorgevoerd en wat stekjes gemaakt tussen het riet, net groot genoeg om je hengel door te leggen en eventueel een vis te netten. Hierna ben ik eerst even lekker in het zonnetje gaan zitten om wat te eten en het voer even in te laten werken voordat ik mn pen op de eerste stek te water liet.



Op de eerste stek was het stil gebleven, maar ik had hier eigenlijk ook nog niks verwacht omdat ik niet echt het geduld op had kunnen brengen om het voer lang zijn werk te laten doen. Terwijl ik aan het verkassen was naar de 2de stek zag ik Hans aankomen op de fiets, en na een kort babbeltje installeerde hij zich ook tussen het riet. Ook op stek 2 en 3 was het niks geworden, en terwijl ik op de vierde stek zat, zag ik dat Hans zijn eerste karpertje ving. Het was vreemd genoeg nog wel op een winterstek waar hij deze ving, en ook de 2de liet niet lang op zich wachten. Beide mooie karpers van een mooi formaat. 

Zou het dan toch nog gaan lopen vandaag? Ik zat precies tussen het riet met mn stekken met de wind in mn gezicht, de perfecte plekken zou je zeggen. Maar de enigste beweging die ik op mn pen zag bij alle stekken waar ik gezeten had  was de deining van de golfjes. Ondanks dat het heerlijk vertoeven was in mn tshirtje vol in de zon was ik ondertussen toch wel toe om wat te vangen. 

Op de een na laatste stek van de dag zag ik na een klein kwartiertje dan toch eindelijk wat actie. Rond mn pennetje waren ineens een aantal belletjes en kreeg een klein tikje op de pen. Vol spanning zat ik te wachten toch er dan eindelijk toch echt wat ging gebeuren. Maar helaas, dit zou ook echt de enige actie zijn die ik zou zien voor vandaag. Dus ondanks het mooie weer dus een heel weekend geblankt, en het enigste wat ik gevangen had was een mooi rode gloed om mn huid van de zon. Op naar het volgend weekend en hopen dat de vangsten dan weer een beetje toe nemen.

8 opmerkingen:

  1. Tja, de verwachtingen voor het afgelopen weekend waren inderdaad hoog gespannen. Helaas vielen de vangsten tegen, maar wat hebben wij zondagmiddag genoten van het zonnetje! Kan niet wachten op meer van die dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het zonnetje maakte veel goed, kwam met een rood kleurtje thuis dat is beter als kou en regen en dan niks vangen haha..

      Verwijderen
  2. O van die dagen dat iedereen om je heen lijkt te vangen en jij niet... Ik ken ze. Je hebt in ieder geval veel afwisseling in je visserij en dat vind ik leuk om te lezen.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij te horen dat ik niet alleen van die dagen heb, maar daar vis ik wel doorheen. Volgende sessie gewoon weer opnieuw proberen.

      Verwijderen
  3. Blijven genieten, ook als het qua vangsten even iets minder gaat... maar volgens mij kan jij dat wel! Op naar de volgende sessie. Ik lees het wel weer :)

    Gr Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heey Koen, dat zit wel goed hoor.. ook blanken hoort bij het vissen.. en zo lang het mooi weer is geniet ik net zo veel van de omgeving als van het vissen zelf :D

      Verwijderen
  4. Ach ja dit is het mooie van vissen, je weet nooit wat er gebeuren gaat. Mooie foto's trouwens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Folly, en je hebt absoluut gelijk. Het mooie van vissen is idd dat je nooit weet wat de dag brengt :D.

      Verwijderen